D-dagen

time for time

planlegging, landgang, slagene

Valhall 2014 Heftet

Vega Forlag utgir i 2014 en serie militærhistoriske hefter med aktuelle temaer. Tredje nummer tar for seg D-dagen
den allierte invasjonen i Normandie.

6. juni 1944 gikk de allierte i land i Normandie, og i år er det 70 år siden D-dagen var et faktum. Denne hemmeligholdte invasjonen i Frankrike under Annen verdenskrig fikk kodenavnet "Operation Overlord". I alt 300 000 soldater, 250 krigsskip, 10 000 fly og 4000 landgangsbåter ble satt inn i operasjonen, og i løpet av en måned var én million soldater på plass i Normandie. Dette var den største landgangsoperasjonen verden noen gang har sett. Målet var å avslutte krigen en gang for alle.

Den lengste dagen ble D-dagen kalt. .Og utvilsomt med rette for de titusener av soldater som deltok på hver side.

Heftet inneholder en kronologisk gjennomgang av de dramatiske begivenhetene, dag for dag og time for time. Nytegnede kart og hundrevis av bilder gir en helt ny opplevelse av dette vendepunktet i Annen verdenskrig.

Forlag Valhall

Utgivelsesår 2014