Christiansborg Slotskirke

- en beskrivelse af Slotskirken og dens genopførelse efter branden i 1992

av (forfatter) og Jens Lindhe (fotograf).

Thaning & Appel 2003 Innbundet

Forlag Thaning & Appel

Utgivelsesår 2003

Språk Dansk

Forlagets beskrivelse
I 1992 under Pinsekarnevallet brændte Christiansborg Slotskirke og selvom kirken ikke nedbrændte anrettede ilden og specielt slukningsvandet store skader.
I bogen Christiansborg Slotskirke - en beskrivelse af Slotskirken og dens genopførelse efter branden i 1992 beskriver arkitekterne Ole Drachmann og Trine Neble m.fl., fra Erik Møllers Tegnestue som stod for restaureringen og genopbygningen af kirken, hvorledes slottets smukke interiør trin for trin blev restaureret.
Beretningen er garneret med fotografier af bl.a. Jens Lindhe fra både branden og genopbygningsarbejdet. Det er interessant læsning om de gamle håndværk og metoder, der blev brugt ved genopbygningen. Den 14. januar 1997 i forbindelse med Dronningens 25 års regeringsjubilæum kunne slotskirken genindvies.Forud var gået fire et halv års omhyggeligt arbejde, hvor dygtige arkitekter, ingeniører og håndværkere beviste, at vi har en dybt forankret håndværkertradition, som rækker adskillige generationer tilbage i tiden, og som gør det muligt at vedligeholde og restaurere vores bygningsmæssige kulturarv på et meget højt niveau.