Cast On, Bind Off

211 Ways to Begin and End Your Knitting

Martingale & Co Inc 2012 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Martingale & Co Inc

Format Hardcover

Denne boken er verd å ha for en person som strikker en god del. Den viser skritt for skritt med tegninger hvordan man legger opp og feller av på mangfoldige måter. Ja det finnes mer enn 1 vei å legge opp og felle av, noen er veldig lette og noen litt avanserte. Men utfordringer er til for å bryne seg på noe nytt. Selv har jeg hentet opplysninger fra flere plasser, men det var en god stund før denne boken ble utgitt. F.eks. så lærte jeg å legge opp på en Australsk måte som er speilvendt måte fra vår egen oppleggmåte. Her slipper man å strikke første pinne vrangt for å starte opp fra fremsiden - Vogue knitting 2005 (Design Knitting er den europeiske utgaven som har eksistert i noen år nå.).
Da jeg begynte å strikke igjen etter flere år, trodde jeg at jeg kunne alt om strikking - men her tok jeg fullstendig feil. Det har vært et studium av interesse og har lært utrolig mange nye teknikker.

Har lært utrolige mange måter å legge opp/felle av på. Utenom har leg lært å strikke både fra høyre og venstre uten å strikke vrangmasker. Mine engelske strikkebøker har lært meg mye nytt. Hehe jeg trodde jeg viste alt om strikking, men det var før jeg dukket ned i mine utenlandske bøker. Litteraturen om strikking fra århundrer tilbake i tid har vært interessant å lese.

Utenom bøker som viser opplegg/felle av er flere, noen er video som jeg har kjøpt og lastet ned:
45+ Knitted Cast-Ons and Bind-Offs - Ann Budd (Interweave.com)
More Ways to Cast On & Bind Off - Vicki Square (craftsy.com)
40 Ways to Cast On & Bind Off - Aurora Sisneros (Cratsy.com)