Cabin Pressure

av (forfatter), Stephanie Cole (narrator), Roger Allam (narrator) og Benedict Cumberbatch (narrator).

AudioGO Ltd. 2008 Audible Audio Edition

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag AudioGO Ltd.

Utgivelsesår 2008

Format Audible Audio Edition

Cabin Pressure en en humoristisk perle jeg fant gjemt inne på audible. Selv om dette egentlig er et radioteater, så er det utgitt som lydbok, så tar den med her allikevel. Cabin Pressure er en hysterisk morsom komedie om det lille flyselskapet MJN Airlines, men har man flyskrekk vil det nok ikke hjelpe å høre på denne. De har kun ett fly som eieren Carolyn Knapp-Shappey (Stephanie Cole) fikk i skilsmissen sin. Som hun selv sier, det er ikke mulig å sette ett fly i en linje, så egentlig burde de kalles en Air-dot. Hennes sønn Arthur Shappey (John Finnemore) fungerer som flyvertinne. Kort fortalt er han dum og ivrig. Han prøvde seg en gang som flykokk, men overraskende nok ville ingen smake på hans signatur-rett: Surprising Rice. Flykaptein Martin Crieff (Benedict Cumberbatch) er en talentløs regelrytter som er desperat etter anerkjennelse. Det må sies at han trengte sju forsøk før han fikk pilotlisensen sin. Etter min mening er dog stjernen i showet annenpilot Douglas Richardson (Roger Allam). Han er faktisk en kompetent pilot og en skikkelig ringrev når det kommer til å finne løsninger på problmer. Hans overlegne mine og spydige kommentarer får meg hele tiden til å glise. Hver gang kapteinen brisker seg for mye, lar Douglas ham rote det skikkelig til, for å så steppe inn i siste øyeblikk for å rydde opp, som oftest til sin egen fordel. Dette er den første sesongen som består av seks epsoder. De må blant annet hanskes med passasjerer som nekter å stumpe røyken, en død passasjer, en katt som muligens vil fryse ihjel i lasterommet, en korrupt franskmann på en flyplass i Sahara-ørkenen som prøver å presse dem for masse penger, ei filmstjerne som Arthur er blodfan av og en ufyselige riking som tipser bra. Og det viser seg at når man sitter standby og venter på å få høre om man skal fly eller ikke, er det ikke lurt å drikke seg full. Glimrende stemmeskuespill og sprø situasjoner gjorde dette til en virkelig opplevelse. Jeg skal garantert høre de resterende episodene også.