C. S. Lewis - A Life

Eccentric Genius, Reluctant Prophet

Tyndale House Publishers, Inc. 2013 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Tyndale House Publishers, Inc.

Utgivelsesår 2013

Format Hardcover

C.S.Lewis er en utrolig spennende person som ikke er helt lett å få taket på. Alister McGrath gjør en ypperlig jobb i denne biografien.

C.S.Lewis: Oppvokst i et kristent hjem. Ble tidlig ateist. Svært intelligent. Toppkarakterer fra Oxford. Ekspert på engelsk litteratur. Ansatt på Magdalene College i Oxford. Flyttet sammen med moren til sin avdøde kamerat. Ble kristen etter fyllte 30. Nær venn med Tolkien og startet en kristen litteraturgruppe, The Inklings, med han og flere andre menn. Ble rikskjendis under krigen for sine apologetiske taler på BBC. Skrev en rekke apologetiske mesterverk. Fikk stjernestatus i USA, men mye motstand i akademia på hjemmebane og ble stadig forbigått ved professoransettelser ved Oxford. Skrev Narnia og fikk enorm suksess. Ble mer og mer ensom. Mistet kontakt med Tolkien. Giftet seg med amerikanske Joy for at hun skulle få oppholdstillatelse i England. Ble overraskende (!) glad i henne. Hun fikk kreft og døde. Han gikk inn i en troskrise.

Lewis var en person som aldri helt passet inn noe sted. Derfor er også boken en beskrivelse av nederlag, motstand og ensomhet.

Godt skrevet.