Byen som gikk i land

Haugesund bys historie etter 1950

Fagbokforlaget 2017 Innbundet

Haugesunds historie etter den andre verdenskrigen handler først og fremst om en by som forsøkte å gå i land.
Silde- og skipsfartsbyen Haugesund skulle snu ryggen til havets lunefulle konjunkturer og bli det selvsagte politiske, økonomiske og kulturelle sentrum i en egen region kalt Haugalandet. Forfatteren forteller om utvidelsen av bykommunens grenser i 1950-årene, boligbyggingen i etterkrigstiden, arbeidet for jernbane og flyplass, den store handelen med omlandet, og utviklingen av festivalbyen Haugesund. Han avslutter historien om denne egenartede byen med å vise hvordan flukten fra havet bare delvis lyktes.
Morten Hammerborg er professor i historie ved Høgskulen på Vestlandet, men arbeidet med denne boken har han utført ved UNI Research Rokkansenteret. Han har blant annet skrevet bøkene Skipsfartsbyen (2003), om Haugesunds skipsfartshistorie, og Byens skjulte årer, om vann og avløp i Bergen (2005, med Martin Byrkjeland).

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2017

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Haugesund

Stakkars Haugesund! Ignorert av sine storebrødre i nord og sør (Bergen og Stavanger), holdt nede av sitt omland (Tysvær og Karmøy) som nekter å spille andrefiolin for en by som vil være noe mer enn den er. Sentrum for en region de har oppfunnet selv (Haugalandet), som, for å gjøre tilværelsen enda surere for Haugesund, er delt av fylkesgrensa mellom Vestland og Rogaland.

Dette er essensen av Haugesunds historie fra 1950 til i dag, slik Morten Hammerborg framstiller den. Haugesund har måttet sloss for alt, uten drahjelp fra noen. Er du fra området, må du lese denne boka. Her forklares isfronten mellom Karmøy og Haugesund, hvordan byen gikk fra avhold til full fest på 1980-tallet, her får du historien om filmfestivalen og Sildajazzen, om Markedet, Kråkereiret, Oasen, Karmsund bro og Haraldsgata.

Boka kunne godt vært kuttet med 1/3, det ville gjort den litt lettere på labben. Utenom det: Obligatorisk for alle med et forhold til Sørvestlandet.Og ja, coveret er elendig.