Bye bye blackbird

krim

av (forfatter) og Tore Sand (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2016 Innbundet

Med sin andre Nørrebro-blues om den dødsangtsfylte og hasjrøykende politimannen Axel Steen befester Jesper Stein seg som en av Danmarks beste krimforfattere. Bye Bye Blackbird er en rå København-krim om ofre, gjerningsmenn og straff, og de verste forbrytelsene av alle: drap og voldtekt. Jesper Stein vant i januar 2016 prisen «Det Gyldne Laurbær» for Aisha, som er siste bok i trilogien om Axel Steen.Førstebetjent Axel Steen innhentes av fortiden da han en stekende varm sommerdag får en telefon fra Kriminalteknisk Center. DNA-prøver tatt i forbindelse med en ny voldtektssak matcher DNA fra den såkalte svarttrostsaken, et uoppklart seksualdrap som rystet København i 2004. Axel Steen får endelig en ny sjanse til å løse det gamle mysteriet - en sak som har ridd ham som en mare, og som i sin tid ødela ekteskapet hans.Axel Steen starter jakten på det som skal vise seg å være en sadistisk og kynisk serievoldtektsforbryter. Steen, som på hjemmebane kjemper en tøff kamp om samværsretten til sitt eget barn, går denne gangen lenger enn noensinne for å få stilt gjerningsmannen til ansvar.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2016

Serie Axel Steen (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted København

Min omtale av Jesper Steins Bye Bye Blackbird finner du her. Ekstern lenke.

Stemningen var på høyde med linoleumsgulvet da møtet ble innledet, og det ble ikke bedre av kritikken av Darling.

• "Muldvarpen - krim" av Jesper Stein
  • "Gutten fra barnehjemmet" av Mark Hill