Bryt fryktens makt

overvinn menneskefrykt og frigjør Guds gave i ditt liv

av (forfatter) og Jan-Kristian Viumdal (oversetter).

Logos forl. 2003 Heftet

Boken hjelper deg å bryte ut av frykten og vinne over depresjon, håpløshet og forvirring, og lærer deg å forløse Guds gaver, slik at Guds rike får framgang i ditt liv.

Forlag Logos forl.

Utgivelsesår 2003

I denne boken skriver John Bevere om det å bryte fryktens makt i ens eget liv og stole fullt og helt på Gud i alle ting. Frykten gjør at det blir avstand mellom oss og Gud. Frykten hindrer oss i å gjøre det Gud har planlagt for oss. Bevere tar for seg forskjellige sider ved hva frykten kan gjøre i en troendes liv hvis vi gir etter for den. Uttrykket "frykt ikke" sies å være skrevet 365 ganger i Bibelen, en gang for hver dag, og det er sikkert en grunn til det. Frykt ødelegger så mye og spesielt i tjenesten for Gud og menighet noe John Bevere også får fram i boken sin. Han gir oss flere eksempler fra Bibelen, men også fra eget liv og sin tjeneste som forkynner.
En kort konklusjon av boken kan være at; menneskefrykten ødelegger mens Gudsfrykten bygger opp og gjør at vi kan vandre i seierstog.

En god bok om et viktig tema for dagens kristenhet. Noen elementer fikk meg allikevel til å rynke litt på øyebrynene, men det er nok fordi jeg ikke anser meg som karismatiker og har ikke den forutinntatheten når jeg leser, som Bevere kanskje har når han skriver. Han tilhører også den mer karismatiske delen av kristenheten, noe som ganske tydelig kommer fram i noe av det han skriver. Jeg ser allikevel på ham som en av de mer sunne karismatiske forkynnerne der ute og denne boken er et viktig bidrag til troende der ute, enten de er karismatikere eller ikke.

Dersom det onde blir oversett, blir det bare sterkere!

I ren frustrasjon er de fleste av oss mer opptatt med å behandle resultatene av frykten enn med frykten selv - og med årsaken til den.

Når Gud er taus, viser det seg hva som bor i våre hjerter

Ledere med menneskefrykt vil gi etter og gi folket det de ønsker i stedet for det de trenger!

Det er bedre å komme til seg selv i grisebingen enn å fortsette i synden og en dag høre Mesteren si: Vik bort fra meg, dere som gjorde urett! (Matt 7:23).