Bruksbo tegnekontor

Form forlag 2019 Innbundet

Bruksbo Tegnekontor var i tiårene etter andre verdenskrig ett av Norges ledende designkontorer. Formgiverne Torbjørn Afdal, Rolf Hesland og Gunleik Svartdal leverte møbler av internasjonal kvalitet og bidro sterkt til å styrke merkevaren Scandinavian Design. I dag lever arven etter Bruksbo og deres formgivere videre i beste velgående da flere av møblene på nytt er satt i produksjon.

Forlag Form forlag

Utgivelsesår 2019

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Bruksbo tegnekontor Per Tannum Torbjørn Afdal Rolf Hesland Gunleik Svartdal

Vekker møbelminner.

Bruksbo tegnet moderne møbler for nordmenn og utlendinger i omtrent femti år fra 1941. Det gjaldt både enkle møbler for trange hjem og praktmøbler i edle tresorter beregnet på eksport. Noen møbler, som bokhyllesystemet Veggen de Luxe, ble solgt i enorme mengder, mens andre ble laget i korte serier. Boka gir en grundig dokumentert framstilling om grunnleggernes idégrunnlag og forretningsmodell. Det er likevel møblene selv som har hovedrollen i denne boka. Bildematerialet er svært godt. Illustrasjonene er tatt fra gamle salgsbrosjyrer og nye fotografier. Mange vil nok finne at «retro»-møbler som de har hjemme har både et navn og en designer.

Hovedforfatteren Mats Linder skriver også for bladet Samler & Antikkbørsen. Bjørn Kowalski Hansen har bidratt med et morsomt kapittel om Bruksbos salgsframstøt i Nord-Amerika.
Afdal
Bildet viser Krobo-benken som produseres fortsatt.