Brev til en sønn

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202630102

EAN 9788202630102

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Trygve Skaug Hakim Lindland-Rahimi Einar Norbakken Simen Knudsen Kristine Gølin Haddal

Anbefaler desse to: Brev til en datter. Alt du bør vite fordi du er jente frå 2018 og Brev til en sønn. 5 fortellinger for livet frå 2020. Kristin M. Hauge har intervjua fem personar, og folk rundt dei fem til kvar av bøkene. Begge bøkene er forma som brev, den første til dottera hennar, og den andre til sonen. Til sist i kvar av bøkene kjem gode råd til ei dotter og til ein son. Dette har blitt til kloke, varme og nyttige bøker, som gav både gjenkjenning og augeopnande leseopplevingar. I tillegg til å lesast som fine portrett av ti interessante menneske, kan boka brukast som grunnlag for gode samtalar med ungdommane våre, men òg til bevisstgjering av oss sjølv. Passar også fint som julegåver, tenkjer eg.

"Skal vi la være å løse et lite problem fordi det finnes et større problem som vi heller ikke klarer å løse?" spør Simen tilbake. For selv om vi som nasjon ikke står for de største utslippene, har andre lands utslipp enorme konsekvenser i våre liv. Plastflaskene han selv samler opp fra vannet på Stadlandet, kommer stort sett fra Storbritannia. Skal han la være å plukke dem opp?

Hele tiden messet Leif om dette: Du er ikke prestasjonen din! Du er du! Er hele fokuset ditt på hva du presterer, blir fallhøyden veldig stor når du en dag ikke presterer det samme. Derfor må du ikke sammenligne deg med andre hele tiden, men gi deg selv egenapplaus når du har gjort ditt beste.

Av alt det som ikke er viktig, er idrett det viktigste, sier han til Kristine og Karsten. Men idrett er ikke viktig, slik det å kurere kreft er. Derfor må du ha perspektiver. Gjør du det dårlig i et mesterskap, har du ikke gjort noen sykere. Du har bare løpt litt saktere enn andre rundt en bane. Og det er ikke farlig å løpe sakte. Det er ikke farlig å tape heller. Du kan ha hatt en fin utvikling og lært mye verdifullt selv om du ikke vinner eller får resultatet du håpet på.

"Sats på det du er god til. Gjør alt til noe moro, selv det du misliker mest. Ikke la noen være i tvil om at du er dyktig. Hilsen mor di."

*Det er behov for alle. Modige trenger redde. Redde trenger modige. Svake trenger sterke. Og vi som medmennesker bør vise større forståelse for forskjellene mellom oss. Du trenger ikke bli noen annen enn den du er født som.

"Ikke glem guttene", ber Camilla Stoltenberg i sin Ted x Arendal Talk. Direktøren ved Folkehelseinstituttet forteller om det magiske øyeblikket da hun skjønte at hun hadde lært å lese. Lillebroren hennes klarte ikke å knekke den koden før han var ti år. Han var kjempefrustrert, foreldrene var oppriktig bekymret. Da han endelig lærte å lese, gikk han rett fra Karius og Baktus til historien om Max Manus og De 900 dagene - beleiringen av Leningrad. Lillebror Jens Stoltenberg ble statsminister og generalsekretær i NATO. Lesingen hadde ikke vært noe å engste seg for. Det tok bare litt lenger tid for hamn enn for gjennomsnittseleven.*