Blått gull

Bladkompaniet 2023 Heftet

BLAAFARVEVÆRKET, 1827

For Siri Jonsdatter går livet sin vante gang på husmannsplassen Ihlen ved Blaafarveværket, men da hun plutselig får ansvaret for å drive den nye gruvestua, blir livet hennes snudd på hodet. Det er nemlig ikke bare nye arbeidsoppgaver og arrogante direktører hun må forholde seg til, men også den sjarmerende direktørsønnen, Erich Beyer ...

«Så du er overbevist om det?» Unge herr Beyer sendte henne et ertende blikk.«Ja!» Siri kjente at hun ble varm i kinnene. Han kunne vel aldri kurtisere henne? Hun slo bort tanken så fort den kom.Hun måtte ikke glemme at han var sønn av en direktør og hun datter av en gruvearbeider!

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788233432072

EAN 9788233432072

Serie Gruvearbeiderens datter (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-1850

Omtalt sted Modum

"Gruvearbeiderens datter" av Elisabeth Almendingen
– Leseeksemplar fra Bladkompaniet

Dette er første bok i en serie på åtte. Vi kommer rett inn i handlingen i et møte på Modums Blaafarveværk. Året er 1827. Møtet er med den den tyske direktør Beyer. Dette er i en tid da det var full aktivitet med gruvearbeidet. Siri Jonsdatter, datter av en av gruvearbeiderne får ansvaret for å drifte en ny gruvestue. I tillegg har hun et godt øye til direktørsønnen Erich.

Dette er en fin og lettlest serie. Her er det både spenning og romantikk, og jeg falt lett for denne. Jeg synes forfatteren skriver et godt og levende språk. Jeg vil ha mer!

Anmeldelsen er min personlige mening, som jeg ikke tjener penger på. Jeg er heller ikke knyttet til noen forlag.

Les hele anmeldelsen her