Blå øger kan isje lyge

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Koffor har Moderen grønne øger som lyser i mørket? Dette har han lurt på fra han var fire år. No e han fjorten, og han vet svaret: Moderen e lagd av elastin, og det finnes isje andre levende mennesker på Jorden. Kver dag e en reprise, og begynner med at Faderen leser siste nytt om Isdalskvinnen i Bergens Tidende fra 4. april 1971. De som hersker på Jorden er Ålehovvene, men ka e meningen med å la han vokse opp i total isolasjon? Han ber om å få oppfylt ett eneste ønske, nemlig å få møte et annet menneske av kjøtt og blod, men "Forespørselen kan ikke behandles". Til slutt får han en 3D-gjenstand fra den gamle verden; en rusten Mora tollekniv. Kniven e et varsel om at han en gang skal få slippe ut av oppdrettsavdelingen. Men ka tid, og ka e det som venter der ute?

Blå øger kan isje lyge er ei vittig, tankevekkande og sår historie om ein einsam gutunge i ei verd som er øydelagt, og som kanskje kan reparerast. Men må alt bli verre før det kan bli betre?

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202413835

EAN 9788202413835

Språk Nynorsk

Hele romanen beskriver et fremtidssamfunn hvor menneskene har ødelagt seg selv og en annen “rase” (?) kommer inn for å overta. Boken er i utgangspunktet mørk og pessimistisk, men ikke på en negativ måte. Det er mer at den beskriver en tilværelse som må være helt uutholdende. Gutten ønsker seg menneskelig kontakt mer enn noe annet og det er vi alle avhengig av. Den er til tider morsom, med en gutt som analyserer sitt eget ungdomsoppgjør og til tider svært trist. Slutten er fin og optimistisk, men den har jeg ikke lyst til å si mer om enn at den overrasket meg litt og at jeg måtte omstille meg litt i hodet. Men det var en positiv overraskelse.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Vindeltorn" av Tone Almhjell
  • "Cassias valg" av Ally Condie