Beverriket

skuespill

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

Et skuespill som forteller om en families tilblivelse og fall gjennom fire generasjoner, over en hundreårsperiode. Et spedbarn mister sine foreldre under et kolerautbrudd på den norske landsbygda. Foreldrene brennes ute på tunet. Guttebabyen overlever. Det hviskes om at de er av taterslekt. I ungdommen blir gutten oppdaget av en omreisende lærer, som mener man her har med en begavelse å gjøre. Gutten blir sendt til København for å studere, kommer hjem og blir prest i Bergen, stifter familie, får en sønn. Sønnen utdanner seg til psykiater, hans sønn igjen blir skipsmegler. Det går over styr og han dømmes for alvorlige forbrytelser. Den fjerde sønnen blir kunstner. Et rusproblem utvikler seg sammen med en kjærlighetshistorie. Bevverriket er en fortelling om fire generasjoner fedre og sønner. Om en familie som forfølges av tragedie og motgang, som om en forbannelse fulgte dem som en skygge.
Eivind Riise Hauge (f. 1980) fra Bergen debuterte i 2010 med novellesamlingen Victor Tukmakovs siste vinter, og har siden markert seg som en allsidig forfatter med utgivelser i en rekke sjangre: roman, novellesamlinger og sakprosa. Beverriket er hans andre skuespill, utviklet i samarbeid med Dramatikkens hus.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788241951442

EAN 9788241951442

Omtalt sted Bergen

Skuespillet fikk strålende omtale i Bergens Tidende:
««Beverriket» er en ambisiøs og fortettet tekst som krever litt av leseren. De som liker å lete etter underliggende mønstre og skjulte sammenhenger vil ha stor glede av denne boken.

Se hele omtalen her: https://www.bt.no/kultur/i/zGanBb/leter-du-etter-skjulte-sammenhenger-i-verden-da-vil-du-ha-glede-av-de