Besinnelse

naturfilosofiske essays

Humanist forlag 2007 Heftet

Denne essaysamlingen avdekker forholdet mellom mennesket og naturen ved å tenke på mennesket og naturen på alternative måter. Ved å drøfte naturbegrepet i antikken, middelalderen og i moderne tid viser han hvordan naturen frem til våre dager har blitt oppfattet. De første artiklene er idéhistorisk orientert, mens de andre essayene forsøker å utdype naturforståelsen ut fra en ny erkjennelsesmessig synsvinkel. Med litteraturliste.

Tsunamien i Stillehavet, orkanen Katarina i USA, skogbranner i Australia, jordskjelv i flere asiatiske land og, ikke minst, hele klodens klimaendringer. Stilt overfor naturen er menneskene små og sårbare. Så hvorfor har vi så lenge trodd at det er vi som har overtaket over den? Filosof Hans Kolstad søker i disse tekstene å belyse andre og alternative måter å tenke naturen på. Boken knytter an til et idéhistorisk perspektiv, idet den gjennom drøftelser av naturbegrepet i antikken, middelalderen og i moderne tid vil vise hvordan naturen frem til våre dager er blitt oppfattet. Men tekstene går samtidig ut over det rent historiske fordi de vil belyse nye naturoppfatninger som har gjort seg gjeldende i det 20. århundre, og som innebærer et brudd med tidligere måter å tenke naturen på. I dette perspektivet handler det ikke lenger om hvordan naturen er blitt oppfattet, men hvordan den kan bli oppfattet. Kolstad fremholder at å tenke naturen er ensbetydende med å tenke mennesket. Kampen for naturen er i siste instans kampen for mennesket. Spørsmålet om hva vi skal ha av natur, er derfor også et spørsmål om hva vi skal ha av menneske. Den økologiske krisen vi opplever i vår tid, gjør at det haster med å finne et svar, og det er nettopp det denne boken kan hjelpe oss med.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2007

Historien om menneskets forhold til naturen vitner om en skremmende arroganse og likegyldighet. Gjennom århundrer har naturen vært underlagt menneskets forgodtbefinnende: Oppfattet som en form for mekanisme har naturen vært frakjent all egenverdi. I denne forstand er den blitt gjort til en ting på lik linje med andre objekter, og som det står mennesket fritt å råde over. Som en hvilken som helst gjenstand har den vært prisgitt menneskets eksperimentering og manipulasjon. Ja, siden mennesket alene er i besittelse av det høyere prinsipp som bevisstheten og friheten utgjør, er mennesket i perioder blitt tillagt en naturgitt rett til å betrakte naturen som et objekt som det kan manipulere. Ikke å gjøre det er av mange blitt oppfattet som ensbetydende med et svik mot den menneskelige tanken og dens streben etter å perfeksjonere seg.

• "Det generøse menneske - en naturhistorie om at umak gir make" av Tor Nørretranders
  • "Tractatus logico-philosophicus" av Ludwig Wittgenstein
  • "Kunsten å leve inderlig - eksistensialisme for det moderne menneske" av Ted Harris
  • "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "20 filosofer" av Gunnar Fredriksson
  • "Ideologienes århundre - en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie" av Bernt Hagtvet
  • "Sva marga - følg din vei" av Arne Næss
  • "Hva er sakprosa" av Johan L. Tønnesson
  • "Hva er idéhistorie" av Trond Berg Eriksen
  • "Virkeligheten er ikke slik vi tror - om tingenes grunnleggende oppbygning" av Carlo Rovelli
  • "Livsviktig - Arne Næss og dialogen" av Arne Næss
  • "Tidens historie" av Trond Berg Eriksen