Being Sloane Jacobs

Delacorte Press 2014 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Delacorte Press

Utgivelsesår 2014

Format Hardcover

Forfatter: Lauren Morrill
Utgitt: 7. januar 2014
Forlag: Delacorte
Språk: Engelsk
Medium: Kindle

A translated review for the YA contemporary challenge is on the bottom of this post.

Sloane Emily Jacobs sin familie vil sende henne på en sommerleir for kunstløp. Hun har ikke konkurrert på skøyter siden hun falt under en viktig konkurranse for tre år siden. Sloan Devon Jacobs sin trener og familie sender vil sende henne på en ishockey sommerleir. Hun må lære å kontrollere sinnet sitt og frykten for ikke å score. På vei til hver sin camp møtes jentene på tilfeldigvis på et hotell. Sammen klekker de ut en plan om å bytte plasser for sommeren. De har de samme mørke håret, klesstørrelsen og frykten for å dra på leir. Hva kan vel gå galt?

Sloane Emily har vokst opp i en rik familie med en far som er en amerikansk senator. Hun har vokst opp med presset om å fremstå som den perfekte datter i den perfekte familie. Hun har nikket og smilt og gått med på det hun har blitt fortalt om å gjøre. På hockey leiren møter hun derimot mye motstand, og hun får sjangsen til å utvikle seg og å stå opp for seg selv, både på og av isen.

Sloane Devon kommer fra en familie fra et nedslitt nabolag i Philadelphia. Moren sliter med alkoholisme og er blitt tvunget inn i rehab. Ishockey er hennes siste sjangse til å få gå på college og komme seg ut av nabolaget. Sloane føler hun kommer til å miste enda noe som er kjært for henne når treneren truer med å sette henne på benken neste sesong om hun ikke slutter med den aggresive oppførselen. Kanskje kuntløps leiren kan hjelpe, for hva er ikke en bedre kur for aggresjonsproblemer enn å måtte dele rom med en rosa-elskende, tyrann av en kunstløper?

Annen hvert kapittel er fortalt hva hver av jentenes synspunkt. Dette gjør det lett å holde styr på hvem som er hvem, i tillegg til at hver av jentene har deres egen måte å uttrykke seg på. Selv om historien ikke er så realistisk og noen av de større hendelsene er litt forutsigbare, så skjer det også mye i mellom disse hendelsene som er uforutsigbare som gjør at det forsatt er gøy å lese. Forfatteren får også godt frem utviklingen hver jente går igjennom i boka.

Boka er en lettlest og morsom bok, som følger de to hovedkarakterene på hvert deres eventyr der de lærer en helt ny sport. Bruk av ord som kan relateres til hver sport var gøy der du følte du fikk et dypere innblikk og lærte nye ting om det de holdt på med. Jeg savnet forsatt litt å bli helt fanget i historien som var ganske urealistisk, men forsatt bra underholdende. Den var gøy, søt og det var lett å lese og å kjenne seg igjen i mye ved begge hoved karakterene. Så anbefales om du liker å lese bøker av denne typen.

4 / 5