Barndommens gade

Gyldendals Bogklub 1986 Innbundet

Forlag Gyldendals Bogklub

Utgivelsesår 1986

Språk Dansk

Sterk oppvekstskildring fra København på 1930-tallet.
I omslaget på min danske utgave skriver forfatteren: «Igen hentede jeg stof fra min korte, men uudtømmelige barndom» og legger til at det er mye av henne i hovedpersonen Ester.
Tove Ditlevsen skildrer trekk ved barndommen som jeg ikke kan huske å ha lest hos andre. I første del kan tolv-trettenåringen Ester i det ene øyeblikket være sky og taus overfor voksne, men andre ganger så framfusende at hun ikke har vett til å stoppe selv når hun får klar beskjed om at nok er nok. Tove Ditlevsen skildrer disse episodene med innlevelse og humor. Denne oppvekstskildringen gir samtidig et tydelig bilde av det karrige livet i København-bydelen Vesterbro på 1930-tallet.

I del 2 kastes Ester ut i et voksenliv som hun ikke er moden for. Noen skolegang utover folkeskolen får hun ikke. Arbeidslivet er uinspirerende, men kontorarbeid er likevel å foretrekke framfor jobb som hushjelp eller serveringspersonale.

I del 3 følger vi Esters kompliserte forhold til menn, men som Ditlevsen skriver i sin egen omtale: «Jeg gav hende min mørkeangst, min frygt for hårde og grove ord, og især min avsky for den brutale måde, man i gaden afdækker kønnets mysterium på.» Etter en serie skuffelser ser det likevel ut til at Ester har fattet mot til å gå videre med livet sitt.

Felleslesning i Lesesirkel 2021 høsten 2023.

Lad Ingen eje dig helt alene
Husk altid du er for god til kun den ene —

Kun når hun er trængt helt inn i en krog og ikke ser nogen anden udvej, siger hun: Je har en bror der ka tæve dig.

Hun vender sig i trods fra gaden og ved ikke, at hun altid fører den med sig — i øjnene, i stemmen, i sit farende hjemløse sind.

Hr. Mulvad er sådan set hendes første, tilfældige møde med godheden i verden.

Der gives kun én kærlighed, og den kommer til os i barndommen som en flammende solopgang, som et skred og en rystelse -- og senere er der kun erindring og vilje til at opleve påny.