Barn og ungdommer med Asperger syndrom

bind 2

perspektiver på språk, kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning

av (redaktør) og Stephen von Tetzchner (redaktør).

Gyldendal akademisk 2007 Heftet

Dette er bind nummer to i serien Barn og ungdommer med Aspberger-syndrom. Her blir begrunnelsene for prinsippene i den første og mer praktisk orienterte boken utdypet. Den tar for seg klassiske og moderne teorier om ords bruk, referanse og mening, grunnleggende kognitive funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og begrepsdannelse, narrativer og individets forståelse av seg selv og andre, samt stress og psykiske vansker. Har stikkordsregister.

Boken retter seg mot personer som arbeider med Asperger-syndrom og andre som ønsker å få en bedre forståelse av hva Asperger-syndrom og andre vansker innenfor autismespekteret kan ha i dagliglivet. Gjennom vinklingen bruk av normalpsykologi i tilretteleggingen av opplæring, fyller boken hullet i litteraturen på området.. Dette er andre bok i en serie om Asperger-syndrom. Den er selvstendig, men utdyper begrunnelsene for prinsippene i den første og praktisk orienterte boken . Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet (Gyldendal Akademisk, 2006). Boken har et vidt spenn i form og innhold. Den drøfter klassiske og moderne teorier om ords bruk, referanse og mening, grunnleggende kognitive funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og begrepsdannelse, narrativer og individets forståelse av seg selv og andre, stress og psykiske vansker. Dette er kunnskapsområder som er viktige for å forstå de vanskelighetene mennesker med Asperger-syndrom møter intellektuelt, emosjonelt og sosialt.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2007