Barmens kjøkkenskole

av (forfatter) og Kjell Ove Storvik (illustratør).

Kagge 2005 Innbundet

Boken gir en inngående kunnskap om alle de ulike råvarene vi omgir oss med. Her lærer du alt fra hvordan du kan se om en fisk er fersk, hvordan man oppbevarer fisk, hvordan man fryser den ned, til hvordan man stykker opp og bruker de ulike delene av kjøttet på et dyr. Du får rede på bruk av ulike typer oster, grønnsaker, korn, nøtter, krydder, urter m.m. Du lærer også flere matlagingsteknikker, blant annet partering av kjøtt, utbeining av fugl, rensing av skalldyr og filetrering av fisk. I tillegg tar den for seg ulike koketeknikker, utstyr man trenger og ikke trenger og hva de brukes til. Boken har også med et utvalg grunnoppskrifter.

Barmens kjøkkenskole forteller deg alt du trenger å vite for å lage god mat og bli en kløpper på kjøkkenet. Med inngående råvarekunnskap lærer du alt fra hvordan du kan se om en fisk er fersk til hvordan du oppbevarer den, hvordan du stykker opp og bruker de ulike delene av kjøttet på et dyr, og hva slags temperatur ulike kjøttyper skal deles i, oppbinding og utbeining av fugl, bruk av ulike typer oster, grønnsaker, korn, nøtter, urter, krydder og mye mer. Alt du trenger å vite om råvarer er med i denne boka. I tillegg lærer du om de ulike koketeknikkene, om diverse utstyr man trenger og ikke trenger og hva de brukes til. På toppen av det hele får du et utvalg oppskrifter som mesterkokken Lars Barmen deler med oss. Boka er gjennomillustrert med fotografier av Kjell Ove Storvik

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2005