Barbro

den siste heksen

Norske bøker 2010 Heftet

Sagnet om Barbro har levd i mange år, og det finnes forskjellige versjoner av hva som skjedde. Forfatteren har lett i arkiver, historiebøker, avhandlinger og på internett etter sannheten om Barbro, og i denne boken forteller hun historien slik hun tror den var. Barbro levde på en tid da troen på trolldom var sterk, og folk ble brent levende på bål for hekseri.

Sagnet om Barbro i Poddeloptet, også kalt heksa fra Herad, har levd i mange år. Selv den dagen i dag snakkes det om henne. Gruppeturer opp til Poddeloptet og til hulene hun gjemte seg i, blir også arrangert hver sommer. Rita Hals Gentekos har valgt å fortelle Barbros historie fordi hun har ønsket å gi henne et bedre og mer rettferdig ettermæle. Hun har skildret henne slik hun har følt at hun var, slik hun tror at alle begivenhetene skjedde. For å gjøre boka så riktig og autentisk som mulig har ekteparet Gentekos lett i arkiver, historiebøker, avhandlinger og på internett etter sannheten om Barbro. Rita har også snakket med folk fra Barbros bygd, Herad, som har fortalt sin versjon av den berømte historien. Boken forteller om en av de aller mørkeste tidsepoker i vår historie. Da troen på trolldom og trollfolk var sterk og levende, og mange kvinner og noen menn, ble levende brent, utelukkende på mistanker om "hekseri". Boka skildrer også hva sladder og bygdesnakk kan føre til. Hvilke fatale følger det kan få for den utsatte. Og hvor lite det skal til før det går galt, fryktelig galt.

Forlag Norske bøker

Genre Historisk litteratur