Babettes gjestebud og andre historier

Den norske bokklubben 1977 Innbundet

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 1977

Språk Norsk

Den ridder som ikke finner noen overlegen fiende å kjempe imot, må selv oppfinne en og kommer til å sloss mot vindmøller.

Fra "Sorg-Agre"

På hyllene i biblioteket sto høye bind med ryggen til verden og bevarte alle tiders dypeste visdom.

".... Kjenner du noen legedom for meg?"
"Ja visst," svarte han, "jeg kjenner en medisin for alt: Salt vann."
"Salt vann?" spurte jeg.
"Ja, på den ene eller den andre måten. Svette eller tårer eller havet."

Den spirituelle kvinne, Deres nåde, velger en maskeradedrakt som underfundig fortolker hennes eget sinn og hjerte, og når hun tar den heslige, langnesete venezianske maske på, lar hun oss ane at ikke bare har hun en klassisk nese under den, men at hun har mere enn som så og gjør krav på å bli dyrket for andre ting enn sine yndigheter. Slik taler arbiter elegantiae, hjertenes kjenner, på maskeraden: "På din maske kjenner jeg deg".

Fra "Kardinalens første historie"

I tidens løp gjorde den gamle fyrste seg også ferdig med sin opptreden på livets scene, draperte sin storhet og ensomhet rundt seg i tunge folder av sort marmor og la seg til hvile i mausoleet ved siden av Dionysio.

Fra "Kardinalens Første Historie"