Astrids eventyr

før hun ble Astrid Lindgren

av (forfatter), Eva Eriksson (illustratør) og Agnes-Margrethe Bjorvand (oversetter).

Damm 2007 Innbundet

Boka tar for seg Astrid Lindgrens barndom og hvordan hun brukte sin egen barndom når hun skrev bøkene sine. Boka er også en guide til Vimmerby, der hun vokste opp, med kart, bilder og veibeskrivelser. Med oversikt over bøker av og om Astrid, samt oversikt over bøker av Astrids søsken.

Astrids eventyr er et unikt portrett av Astrid Lindgren som barn. Christina Björk står for den personlige og varme skildringen, mens Eva Eriksson har illustrert boka ut fra et nærstudium av Astrids verden. Det har blitt en bok full av inspirerende aha-opplevelser for hele familien, en nøkkel til noen av våre største barnebokskatter.

Hvem var jenta Astrid Ericsson? Hvordan så hennes barndoms Vimmerby ut? Kan vi se spor etter barndommen hennes i historiene hun senere forfattet?

Astrids eventyr er en fantastisk reise i tid og rom, til Astrid Lindgrens lykkelige barndomsland.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204131898

EAN 9788204131898

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Astrid Lindgren

Så morsomt å lese! Boken forteller om Astrid Lingren sin oppvekst og hvem som er modellene for ulike karakterer i bøkene (Emil er faren hennes!) Veldig rart - og litt mystisk - å finne ut at "Anne fra Bjørkli" var en av Astrid sine favorittbøker (akkurat som meg!) og jeg tenker på Anne sine ord fra boken om beslektete sjeler, og den varmen som ligger i det å ha en bok i bokhyllen som er full av tanker som er akkurat som dine.

• "Jo visst er Lotta en blid unge" av Astrid Lindgren
  • "Spiller min lind, synger min nattergal" av Astrid Lindgren