Arven etter Thatcher

av (forfatter) og Hilde Rød-Larsen (oversetter).

Manifest og Manifest senter for samfunnsanalyse 2012 Heftet

Boken handler om konsekvensene av Margaret Thatchers politikk. Den tar blant annet for seg hvor mye de økonomiske forskjellene vokste, hvem som tjente godt på politikken hennes og hvordan noen av hennes hardeste motstandere kom til å bli hennes arvtakere.

Margaret Thatcher forandret Storbritannia - kanskje verden. Men hva gjorde hun egentlig? Mer enn 30 år etter at hun gikk av som statsminister i Storbritannia er Thatcher fremdeles omstridt. Mange på høyresiden har henne som forbilde. For andre er Thatcher selve symbolet på fagforeningsknusing og velferdskutt. I denne pamfletten tar den britiske samfunnsforskeren Simon Reid-Henry for seg konsekvensene av Thatchers politikk: Hvor mye de økonomiske forskjellene vokste. Hvem som tjente godt på politikkens hennes. Og ikke minst hvordan noen av hennes hardeste motstandere kom til å bli hennes arvtakere.

Forlag Manifest Manifest senter for samfunnsanalyse

Omtalt sted Storbritannia