Art Forms in Nature

Prints of Ernst Haeckel

av (forfatter), Irenaeus Eibl-Eibesfeldt (forfatter) og Richard Hartmann (forfatter).

Prestel 1998 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Prestel

Utgivelsesår 1998

Format Paperback

ISBN13 9783791319902

Har du hørt om Ernst Haeckel? Om du ikke kjenner til navnet hans, kjenner du kanskje til embryo-tegningene hans – eller i det minste hvor kontroversielle de har vært. På hans tid var det en relativt stor enighet om at alle skapninger er rimelig like i begynnelsen av utviklingen sin. Haeckel gikk et hakk lengre og mente i korte trekk at skapninger utvikler seg gjennom trekk fra tidligere stadier i evolusjonen. Dermed starter vi alle likt, men noen utvikler seg lengre enn andre. Rekapitulasjonsteorien er muligens det norske navnet..? Uansett: Dette var slett ikke alle enig i, og i dag er det ingen grunn til å holde på denne teorien. Men embryo-tegningene hans er fortsatt et yndet stridseple.

(Kilde: Wikipedia)

Det ble kjent at tegningene hans ikke var så nøyaktige som han gav inntrykk av, og tilhengere av intelligent design og kreasjonisme bruker av en eller annen grunn det faktum at disse tegningene vises i moderne lærebøker for å illustrere at evolusjon er bare tull (siden disse tegningene ikke er nøyaktige, og tilpasset Haeckels teori). Nå har jeg fortsatt tilgode å se disse i lærebøker, i allefall som noe annet enn en referanse til evolusjonsteoriens historie, men det er en annen sak. Hele denne saken er egentlig en annen sak, jeg bare nevner det fordi det godt kan hende at du har sett noen av tegningene til Haeckel uten at du vet at det er hans. For er det noe han skal ha all ære for, er det tegneferdighetene sine.

Kunstformen der Natur ble først gitt ut i 1904, og inneholder en samling av illustrasjonene hans. De er så uendelig vakre at det gjør litt vondt i hjertet. Dersom man legger det faktum at han var biolog litt i bakhodet og fokuserer på dette som kunstneriske tolkninger av naturen, så gjør det ingen verdens ting at ikke alt han gjorde var helt nøyaktig. Han er kanskje mest kjent for de forskjellige manetene sine, om vi ser bort fra embryoene. Boka snakker best for seg selv, så du skal få noen bilder. Dere må bare tilgi at det er litt lunkne mobilbilder, men sånn er det.

skriv bildebeskrivelse her

Om du ikke blir overbevist av bildene mine, kan du blant annet gå hit for å se bedre bilder. Boka er nokså stor med sine 31 x 20 cm. I denne utgaven følger det med en del med fakta om Haeckel og arbeidet hans. Jeg har hørt rykter om at mange kunststudenter bruker Haeckel i studiene sine, og det har jeg full forståelse for. Symmetrien, fargene, detaljene… Det er en fryd for øyet. På jakt etter en coffee table-bok? Velg denne. Helt perfekt. Unødvendig å legge til mer.

Denne omtalen ble først publisert på bloggen min.