Arild Midthun 3

de store serieskaperne

av (forfatter) og Arild Midthun (illustratør).

Egmont serieforl. 2012 Innbundet

Arild Midthun har for lengst sikret seg fast plass i Hall of Fame, ikke bare som eminent tegner, men for å si det som det er: fordi vi er stolte av å ha en norsk donaldtegner. For å understreke det patriotiske, er alle historiene i boken skrevet av nordmenn: Olaf Solstrand, Terje Nordberg, Knut Nærum og Tormod Løkling. Redaktøren av seriene er riktignok amerikaner, Byron Erickson, men også han setter pris på det norske samarbeidsprosjektet. Det er nemlig ikke daglig kost i moderne tegneserieproduksjon at tegner og forfatter jobber så tett sammen om utviklingen av en historie. Det forutsetter skapertrang og stor arbeidskapasitet. Heller ikke er det vanlig at en serie lages utfra tegnerens personlige lyster, slik Knut Nærum forteller om i sin kommentar. Har Arild Midthun lyst til å tegne tog, så finner det norske teamet på en historie som har med tog å gjøre. Rart i grunnen at vi ennå ikke har fått en historie som handler om å tegne?

Forlag Egmont serieforl.

Serie Walt Disney's hall of fame