Arild Midthun 2

de store serieskaperne

av (forfatter) og Arild Midthun (illustratør).

Egmont serieforl. 2011 Innbundet

Denne boken inneholder historiene Hanseatisk hurlumhei, Framtidens bil, Ett skritt foran, Klovn i dyrehagen, Så fjærføyka står, Du grønne, glitrende tre, Falske ferieminner, Donald med hammeren, Tryllestav mot hakkespetter, Jeg er fus, Romrodeo, Vinduspusseren, Løype!, Andeby and prix og En julehistorie.

Arild Midthun har for alvor etablert seg som en av våre yndlingstegnere. Den første boken var viet hans gryende Donald-produksjon, i oppfølgeren går vi litt tettere inn på tilblivelsen av en del av historiene, som er blitt til i et tett team av norske forfattere. Tidligere Donald-redaktør Tormod Løkling dokumenter en research utenom det vanlige, da teamet skulle lage en historie om Hansa-byene. Det ble en hjemreise for forfatter og tegner, som begge er fra Bergen, hvor historien har sitt utspring. Før Knut Nærum ble fast leverandør av Donald-manus, gjorde han et dybdeintervju med den nybakte Donald-tegneren, som er gjengitt i boken. Skjønt noe intervju i egentlig forstand kan det ikke sies å være; som bergensere flest har Midthun snakketøyet i orden og leverer selv både spørsmål og svar. Som om det ikke var nok med bergensere, har krimforfatter Gunnar Staalesen skrevet forordet, for også han har laget en tegneserie sammen med en av Norges mest produktive og mangfoldige tegnere. Ellers utfyller Midthun selv mange av historiene med skisser, og boken presenterer både plakater og forsider.

Forlag Egmont serieforl.

Serie Walt Disney's hall of fame