Arbeiderpartiets maktspill

veien, sannheten og partiet

Fønix 2020 Innbundet

Hva er bakteppet for alle maktkampene i Arbeiderpartiet? Hvorfor har det vært så vanskelig å skrive om interne stridigheter? Hvorfor skrev ikke Einar Gerhardsen eller de andre sentrale lederne om sine overtramp?
I denne boken kan du lese en komprimert dokumentar om de styggeste maktkampene i Arbeiderpartiet. Helt fra Martin Tranmæl til Jonas Gahr Støre. Forfatter og historiker Aage G. Sivertsen har gått i dybden på en materie som tidligere ikke har tålt dagens lys. Mange av temaene er velkjente. Intrigene, de ufine metodene for at enkeltpersoner skal gjøre karriere eller for at partiet skal seire, kunne neppe vært bedre fremstilt i en roman. Man kan undre seg over hvorfor ikke historiene har blitt presentert fullt og helt tidligere. Med gode kilder presenteres her en dramatisk historie som du nesten ikke skulle tro var fra virkeligheten. Trond Giskes forsøk på come-back som fylkesleder i høst, føyer seg inn i rekken av et skittent spill.

«En overbevisende demonstrasjon av 'oligarkiets jernlov': Det norske Arbeiderpartis vei fra frihet og deltakelse til fåmannsvelde, gubbestyre og hemmelighold. Tankevekkende!»
Hans Fredrik Dahl, professor i medievitenskap

«En levende og medrivende journalistisk skildring av dramatiske og tragiske konflikter i Arbeiderpartiet gjennom hundre år, fylt av intriger, konspirasjoner, maktbrynde og uetiske utfall. Sivertsen leverer spissete portretter av hovedpersonene og avdekker flere mørke spor som går gjennom partiets historie.»
Karsten Alnæs, forfatter.

«Forbedring starter med at noen får makt, og tilbakegang med at noen får for mye makt. Så også for Arbeiderpartiet i Norge. «Arbeiderpartiets maktspill» er ren nytelse for alle som vil forstå maktens anatomi».
Hans Geelmuyden, styreleder i Geelmuyden Kiese

"Nådeløs og avslørende. Denne boka bør alle lese."
Nils Ole Oftebro, skuespiller

Forlag Fønix

Utgivelsesår 2020

Omtalt person Arbeiderpartiet

En slags kortversjon av historien der forfatteren har hentet mye fra andre sine arbeid om temaet. Mye er kjent fra før, les f.eks. Leif Vetlesens bok "Reis ingen monument".
Ikke akkurat flatterende kultur som ligger her, kan en si.
Her kan en også lese om hvordan Jens Stoltenberg har gått fra å være sterk pådriver for å melde Norge ut av NATO, til selv å bli leder for samme organisasjon. Som forfatteren sier, Ønske om personlig karriere trumfer politisk idealisme?
Forfatteren har rikelig med henvisninger til kilder, jeg har tillit til arbeidet hans. Anbefales.