Annie og innsjøen

av (forfatter), Kitty Crowther (illustratør) og Henning Hagerup (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

ISBN13 9788202375577

EAN 9788202375577

Nydelig bok! Grusom trist i begynnelsen, men helt eventyrlig etterhvert. Om å bli reddet selv og redde andre når alt håp er ute :-)

På første side blir vi presentert for Annie. Hun er en voksen dame, «ikke spesielt pen, ikke altfor stygg». Annie er ensom og deprimert. Hun savner kontakt, men hun orker ikke å gjøre noe for å komme ut av isolasjonen. En viktig del av livet hennes er innsjøen. Ved sjøen har hun det ganske godt, her kan hun fabulere og drømme. Sjøen har tre øyer som det er noe mystisk med. Av og til kan det se ut som øyene har flyttet litt på seg.

Men så en natt våkner hun. Det er storm ute og Annie får nesten ikke puste. Da bestemmer hun seg for at nå er det nok. Annie orker ikke mer. Hun gir slipp på alt og kaster seg i vannet med stein rundt foten. Da begynner et nytt liv for Annie – et godt liv.

Eller da begynner eventyret for Annie.

En meget vakker, underfundig og poetisk barnebok både i tekst og bilde. Det er nok mye som kan tolkes inn i teksten. Sentralt står i alle fall depresjon, ensomhet og selvmord. Kanskje ikke lystige emner for barn. Men jeg tror barn helst reflekterer over det de forstår. Og i denne boka vil det nok være eventyret som er det essensielle for barn. Og som i alle eventyr, går det godt til slutt.

Jeg tror også voksne vil ha stor glede av boka.

Illustrasjonene er vakre, eventyrlige og sterke. Det er forfatteren som har illustrert boka, så det er kanskje ikke rart at tekst og bilder utfyller hverandre så godt.

Kitty Crowther er fra Belgia. Hun har fått den prestisjetunge ALMA-prisen (Astrid Lindgren-prisen).

LJA

Barne og ungdomsbøker