Amok

Novellesamling

H. Aschehoug & Co. 1928 Innbundet

Forlag H. Aschehoug & Co.

Utgivelsesår 1928

Språk Norsk

"Amok" inneholder to noveller; "Amokløper" og "Brennende hemmelighet". Selv om novellene er svært forskjellige i innhold, er dramaturgien den samme som vi f.eks. finner i Zweigs mesterlige novelle "Sjakknovelle". Som i en kriminalroman bygges spenningen opp, og som leser satt jeg i åndeløs spenning absolutt hele tiden. Fordi novellene ble utgitt i 1928, er språket nokså gammelmodig, men det vendte jeg meg overraskende fort til å lese.

I " Amokløper" treffer vi en reisende med skipet Oceania fra Kalkutta til Napoli. Ombord treffer han en lege som har forlatt Asia pga. en hendelse som nær har gjort at han holdt på å gå fra forstanden. Han trenger desperat en tilhører, og tilfeldighetene vil ha det til at det er vår jeg-person som får høre hans betroelser.

Legen befinner seg på en avsidesliggende post da han blir oppsøkt av en meget dominerende og bestemt hvit kvinne, som forlanger at han skal utføre en ulovlig abort på henne. Legen blir meget provosert av hennes arroganse og manglende ydmykhet. Han ønsker at hun skal komme krypende og trygle. Dette finner ikke kvinnen seg i, fordi hun har svært høye æreskodekser. Hals over hode flykter hun fra legen. Desto mer overraskende er det at legen - antakelig fordi han begjærer kvinnen - følger etter henne for å gjenopprette det han plutselig oppfatter som sitt livs fadese ...

I boka " 1001 bøker du må lese før du dør", er novellen betegnet som en freudiansk utforskning av den underbevisste og latente seksualitetens makt.

Novellen " Brennende hemmelighet" er kanskje ikke så kjent som "Amok", men den er noe av det beste jeg har lest innen novelle-genren! Her treffer vi kvinneforføreren som kun omtales som "baronen". Gjennom å utnytte et barns troskyldighet - Edgar på 12 år - planlegger han å nedlegge guttens mor som bytte for sitt begjær.

"Det er jo så usigelig let å føre barn bak lyset; disse troskyldige, til hvis kjærlighet der så sjelden blir beilet!"

Og ved enkle knep vinner baronen guttens tillit, og bruker ham som et redskap for å forføre moren.

"Hun var i den farlige alder, hvor en kvinde begynner å angre at hun har været tro mot en mann hun egentlig aldrig har elsket, og hvor gløden av hendes skjønhets solnedgang ennu muliggjør et siste uopsetsig valg mellem det moderlige og det kvinnelige."

Det som imponerte meg med denne novellen er Zweigs evne til kort og presist å sette ord på hva som skjer i kommunikasjonen mellom de voksne og barnet. Barnets mistenksomhet stiger etter hvert som han blir vitne til at baronen og moren stikker seg bort, prøver å komme vekk fra ham, men han skjønner ikke hvilke hemmeligheter de forsøker å skjule for ham. Derimot ser han sviket hos de voksne. De lyver for ham, holder ikke løfter etc. Og moren holder ham i tømme ved bokstavelig talt å begå det ene overgrepet etter det andre mot barnet. Hans virkelighetsoppfatning benektes, han låses inne som straff, han holdes nede ... mens morens formål er å skjule sine uredelige hensikter.

"Han forstod ikke noget av livet lenger efterat han hadde set at de ordene, som han trodde der stod virkelighet bak, bare var sepebobler som blev pustet op og sprang istykker. Med hvad for en fryktelig hemmelighet kunde det være, som kunde drive voksne mennesker så vidt som til å lyve for ham, et barn, og stjele sig vekk som forbrytere?"

Alt i alt to meget vellykkede noveller, som fortjener terningkast seks!

Mitt håp er at jeg ved å sette fokus på Stefan Zweigs forfatterskap skal bidra til å få fart på gjenutgivelsen av hans bøker. Det er virkelig en skam at de knapt er tilgjengelig for noen lenger!

Og en følelses styrke blir altid feilaktig målt når man bare verdsetter den efter dens utslag, og ikke efter den spenning som går forut, dette mørke tomrom av skuffelse og ensomhet, som ligger foran alle hjertets store oplevelser. En overmektig, en ubrukt følelse hadde ligget latent og styrtet nu med åpen favn mot den første, som syntes å fortjene den.

Han var en av de unge mennesker, hvis vakre ansikt fra først av har skapt deres lykke, og som siden altid er beredt på et nyt møte, en ny oplevelse, - som altid er ferdige til å styrte sig inn i ukjente eventyr, som aldrig blir overrasket, fordi de lumskelig har beregnet alt, og som ikke lar en chanse til erotik gå sig forbi, fordi de ved det første blik søker efter det sensuelle hos enhver kvinne, uten forskjel, enten det er deres vens kone eller stuepiken, som åpner døren for dem. Når man med en viss avferdigende forakt kalder slike mennesker for kvinnejegere, gjør man det uten å vite hvor megen sann iakttagelse ordet inneslutter, for i virkeligheten finnes alle jaktens lidenskapelig instinkter, eftersporingen, ophisselsen og den sjelelige grusomhet i slike menneskers rastløse årvåkenhet. De er altid på sin post, altid beredt, og besluttet på å forfølge sporet i et eventyr like til det ytterste. De er altid ladet med lidenskap, ikke slik som de elskendes, men en spillers kolde beregnende, farlige lidenskap.