Alt hva hjertet begjærer

Gyldendal 1999 Innbundet

Nicole og Christian er ungdomskjærester og gifter seg etter endt skolegang. Hun er den peneste jenta på skolen, han er kjekk, sporty og sønn av en rik forretningsmann. Nicoles ambisjoner og livsappetitt resulterer i et kaotisk livsløp. Spørsmålet er om alle de bitre erfaringene kan omsettes i selvinnsikt og et mer avklart syn på livet. Nicole og Christian er bipersoner i "Når jeg ser deg", første frittstående bok i en romansuite som også består av "Eksil".

I Alt hva hjertet begjærer utforsker Knut Faldbakken enda et aspekt ved samlivsproblematikken: den grådige kjærligheten, kjærligheten som vil ha alt og som ender med å fortære sine ofre. Nicole, den tidligere skjønnheten vi møtte i romanen Når jeg ser deg, invalidisert av overvekt og misbruk av rusmidler, er rekonvalesent i luksusvillaen i Sør-Spania hvor hun sitter og maler bilder, tilsynelatende helt prisgitt sin husvert, den gåtefulle finansmannen Chris som hun en gang var gift med. Hvordan er de havnet i denne situasjonen? Hvordan kan kontakten med et tilfeldig turistpar lokke dem ut av deres følelsesmessige baklås? Finnes det en vei for dem ut av fortidens konflikter som synes uløselige? Kan den såkalt «store» kjærligheten bli så overveldende at den forrykker medmenneskelighetens perspektiver, deformerer kjærlighetsevnen og gjør mennesker til monstre? Romanen kan leses som en frittstående fortsettelse av Faldbakkens to foregående romaner, Når jeg ser deg (1996) og Eksil (1997).

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205257603

EAN 9788205257603

Ønsker et nærmere bekjentskap av forfatterens romaner. Jeg har så langt ikke lest noe av ham. Ønsker gjerne å motta kommentarer.

født 31. august 1941 i Oslo, oppvokst og bosatt på Hamar
Wikipedia