Alt for Norge - Udstillingskatalog

Særudstilling i Christian VII`s Pæle, Amalienborg Slot 8.11.-18.12.2005

av (forfatter) og Kjartan P. Hauglid (fotograf).

Rosenborg Slot 2005 Heftet

Forlag Rosenborg Slot

Utgivelsesår 2005

Språk Dansk

Baksiden: 20. november 1905 var en mærkedag for Norge: Stortinget og det norske folk havde stemt og besluttet at de ville have den danske prins Carl til konge, efter at man tidligere på året havde brudt med den svenske konge.
Fødselen af det norske kongehus, en af de sidste store dynastiske begivenheter i Europa, fandt sted i Riddersalen i Christian VII`s Pæle. Den smukke. store sal var fyldt med hele kongefamilien i deres fornemste udstyr, gallaklædte nordmænd, danske ministre i deres guldbroderede uniformer, hoffolk i røde uniformer og hofdamer i smukke kjoler. Her imødekom Christian IX den højtidelige norske anmodning om, at hans børnebørn prins Carl og prinsesse Maud måtte blive Norges nye konge og dronning.
Jubilæet fejres blandt andet ved, at audiensen genskabes, med tronhimmel, sølvløver, uniformer, kjoler, ordener og juveler - en særutstilling som inviterer publikum til at træde ind i Paul Fischers berømte maleri fra 1906.