Aktivitetsplikten i praksis

av (forfatter) og Casper Kongstein (foto).

Pedlex 2018 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.00 (1 terningkast.)

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Dette heftet er skrevet med utgangspunkt i det nye regelverket, og retter seg spesifikt inn mot § 9 A-4 som omhandler skolens aktivitetsplikt. Denne plikten skal sikre at alle elever har et trygt og godt skolemiljø. Den aller viktigste innsatsen for et godt skolemiljø som er fritt for krenkelser, skjer gjennom forebygging.
Dette heftet handler imidlertid om hva skolen skal gjøre når det likevel oppstår negative situasjoner i skolemiljøet. Det nye regelverket har som formål at skolen skal handle raskt og riktig dersom det foreligger mistanke eller kunnskap om at en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Endring av lovverket krever endring av praksis.
Innholdet i heftet kan fungere som innspill til skoler i arbeidet med å operasjonalisere regelverket, det vil si hvordan lovverket kan forstås og tolkes, og hvilke konsekvenser dette får for pedagogisk praksis. «Når jevnaldrende tør å blande seg inn og gi støtte til den som mobbes, avtar som regel mobbingen,»

Bokdetaljer

Forlag Pedlex

Utgivelsesår 2018

Format Heftet

ISBN13 9788283721256

EAN 9788283721256

Språk Bokmål

Sider 59

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 0 1 0 0 0

Bokomtaler

Dette heftet var lekse for meg som ansatt i læreryrket og dermed tok jeg meg i kast med den. Heldigvis var den ikke av den lange sorten, men gir en enkel og grei gjennomgang av aktivitetsplikten vi har som lærere på skolen. Et par år før denne leste jeg barnehagens versjon av det samme: "Ny mobbelov for barnehager - Psykososialt barnehagemiljø". Den var skrevet på et litt vanskelig og kjedelig språk for at en gjennomsnittelig barnehageansatt skulle gidde å lese gjennom hele. Skoleversjonen derimot er et par hakk bedre, tydeligere og enklere å lese, med et språk som selv assistenter kan ha råd til å forstå. I tilegg kommer den med et eksempel på hvordan man fyller ut en aktivitetsplan, noe jeg ikke kan huske barnehageversjonen inkluderte. Ellers har dette heftet også en del praksiseksempler som med fordel kan få en til å tenke over det man observerer i skolegården. Juridisk materiell er ikke det enkleste å anmelde, og heller ikke det mest interessante å lese, men allikevel nødvendig. Juridisk sett er dette et greit hefte å ha lest gjennom.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket