Afghanistan

ingen fred å få

av (forfatter), Terje Skaufjord (forfatter), Elisabeth Eide (illustratør), Terje Skaufjord (illustratør) og David Keeping (illustratør).

Pax 2014 Innbundet

Dagens mediedekning av Afghanistan i norsk presse er ofte knyttet til norsk og amerikansk militær deltakelse. De fleste norske bøkene om Afghanistan handler også om krigen.

Norge har vært med i den siste krigen i tolv år, og har planer om fortsatt bistand og militært engasjement i årene som kommer. Men hvor mye vet vi egentlig om landet som har vært så sentralt for verdens oppmerksomhet siden 11. september 2001?

Denne boken forsøker å komme nærmere Afghanistan og det afghanske. Hovedsiktemålet er å gi et utfyllende bilde av det sammensatte Afghanistan, forklare bakgrunnen for alle de interne og eksterne konfliktene, vise afghanernes erfaringer etter tretti turbulente år med krig og konflikter og fortelle om afghansk dagligliv og kultur. Vi får stifte bekjentskap med afghanske kvinneaktivister, guvernører og bønder, forfattere og journalister, sjåfører og menneskerettsforkjempere, musikere og museumsvoktere. Hva tror afghanerne om fremtiden? Vil Afghanistan, av noen kalt Asias turbulente veikryss, noen gang få fred?

Boka blir rikt illustrert.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2014