Absolutt venner

av (forfatter) og Isak Rogde (oversetter).

Cappelen 2004 Heftet

Edward Mundy har én avsluttet og én uavsluttet utdannelse. Han har en upresis personlighet og en fatal hang til ikke å ta egne avgjørelser. Har han i det hele tatt valgt sin egen absolutte bestevenn? I den kalde krigens tid farter Mundy omkring som kunstformidler i Øst-Europa, tett fulgt av den alltid oppdukkende, låghalte Sascha. Den dagen han ser Berlinmuren falle, faller samtidig spionens verden i grus. Vennen, den absolutt påtrengende Sascha, kommer tilbake, oppglødd og nedbrutt av verdens skjeve gang under tidens nye diktatur - kapitalismens. Mundys "leiesoldatnatur" er igjen anvendelig.

En ny medrivende thriller av genrens absolutte mester, John le Carré.

Innenfor rammen av et innsiktfullt, skremmende sveip gjennom historien, helt frem til etter Irak-krigen, står, eller snarere vakler Mundy. En patetisk, forrådt skikkelse i sentrum for en stram, forferdelig og medrivende thriller av genrens absolutte mester - John le Carré.

Orig.tittel: Absolute Friends

Oversatt av Isak Rogde

Finnes også som lydbok

Anmeldelser:

"Absolutt venner er av fineste skreddermerke: Kvalitet til minste knappefeste." (...) "Absolutt venner er både en velformulert spenningsroman og et indirekte, kritisk samtidsportrett.."
Turid Larsen, Dagsavisen

EAN 9788202234096

Serie Cap spenningens mestere

Genre Thriller Agenter og spioner

Omtalt sted Øst-Europa

Skjønnlitteratur og litt sakprosa som gjør det mulig å forstå mer av denne mangfoldige byen med sin dramatiske historie.

• "Den uutholdelige freden" av John Le Carré
  • "Speilkrigen" av John Le Carré