Abessinske krøniker

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Aschehoug 2000 Innbundet

Romanen er en saga fra det 20. århundrets Uganda. Den unge Mugezi står med ett bein i den tradisjonelle kulturen og ett i den moderne. Hans oppvekst er preget av fred og ubegripelig vold, av demokrati og diktatur. Han er født på landsbygda og vokser opp i hovedstaden Kampala, der han avtjener sin militærtjeneste, gifter seg og skiller seg, før han emigrerer til Nederland og et helt nytt liv.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203204449

EAN 9788203204449

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Uganda

Forlaget sammenligner boken med verk av Salman Rushdie og Gabriel Garcia Márquez. Dette blir som å sammenligne en katt mot tigere. Selv om historien til tider er morsom og personene både engasjerer og fascinerer, er boken, (som mange andre lesere også har påpekt), for lang; poengene gjentas, historien stopper opp og engasjementet forsvinner....

• "Helvetesmunn" av Ana Miranda
  • "Presumee Solitude - historien om en kvinne fra Haiti" av Michele Cazanove