Åndsfilosofien

encyklopedi over de filosofiske vitenskapene del 3

av (forfatter) og Dag Johnsen (oversetter).

Vidarforlaget 2013 Innbundet

Åndsfilosofien er tredje del av Hegels lærebok i filosofi, Encyklopedien over de filosofiske vitenskapene. De to første delene, Logikken og Naturfilosofien, er gitt ut tidligere, så nå foreligger hele dette verket for første gang på norsk. Hegels filosofiske standpunkt er at alt i verden kan forstås som fysiske fenomener eller som relasjoner mellom dem og menneskene, eller relasjoner mennesker imellom. Det er dette Hegel kaller ånd. Boka ender med et sitat fra Aristoteles' bok Metafysikken. Ånden er filosofenes gud, som er til i seg selv og som tenker seg selv. Hva ånd er, vet i når vi tenker om oss selv og forstår hva det vil si å kunne tenke om seg selv. For Hegel er selvrefleksjonens filosof. Han er selv den beste til å forklare hva det vil si, og det gjør han i Åndsfilosofien.

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2013

Ånden lever 1. i sin egen substans, den naturlige sjelen, sammen med det planetariske livet, ulikhetene i klima, årstidenes og dagens veksling og liknende, - et naturlig liv som bare tidvis gir ånden dystre stemninger.