5:2 kokeboken

fristende oppskrifter på måltider med 100, 200 eller 300 kalorier

av (forfatter), Christine Melbye (oversetter) og Eirik Myhr (oversetter).

Exlibris media 2013 Innbundet

Den populære 5:2-dietten består i at du spiser som du vil 5 dager i uken og deretter 500 kcal for kvinner og 600 kcal for menn 2 dager i uken. Denne periodiske fasten gjør at du går ned i vekt, blir sunnere og føler deg mer vel! Men ikke bare det, dietten reduserer også risikoen for diabetes og hjertesykdommer. Lavkalorioppskriftene på frokost, lunsj og middag som du finner her gjør fastingen enklere. Boken inneholder en innføring i prinsippene til 5:2-dietten, 100 fristende oppskrifter med kaloriberegning, kaloritabell og fakta om ernæring.

Forlag Exlibris media

Utgivelsesår 2013

Her var det mye hummer og kanari! Jeg kjøpte denne som et supplement til Grete Rode kokebøkene mine - veldig greit å ha noen retter man vet kaloriinnholdet på. Grete Rode bøkene er så enkle at man på enkelte ting knappes kan kalle det oppskrifter, mens dette derimot! Her er det mye ... fremmedartet. Veldig usikker på om jeg blir å nye mine "sprø sviske- og bananboller". Jeg kjenner også jeg er skeptisk til oversetteren: Hva er feks Risvermicelli, puylinser, oksetungesopp og okra? Kanskje det er sjæbnen som har lest anmeldelsen min av Grete Rode bøkene og sett seg lei av klagingen på enkelheten? Får håpe jeg finner ei bok som er litt mer midt i laget på vanskelighetsgrad.