400-årsnatten

norsk selvforståelse ved en korsvei

Universitetsforlaget 1991 Heftet

Med utgangspunkt i norskfaget (på universitetsnivå) går forfatteren til polemisk angrep i enzensbergersk stil, på den norske væremåten og nordmenns isolasjonistisk holdning til Europa. universitetslærer i Norge og Danmark, og på denne bakgrunn tar han et oppgjør med forestillingen om 400-årsnatten og nordmenns tendens til å "være seg selv nok". En bok som vil få målfolk, EF-motstandere og norsklærere, kort sagt det nasjonale Norge, til å gripe etter kniven!

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788200214083

EAN 9788200214083

Siden 1905 har Norge manglet et europeisk orientert kulturelt sentrum og levd som et stammesamfunn. Norsk isolasjon og selvtilstrekkelighet, understøttet av den nasjonale myte, har ført til at naive forestillinger om kunst og kunstnere sirkulerer rundt i det norske miljøet, basert på realismens kunstsyn. Selv en Hamsun, som på modernistiske premisser brøt med realismens estetikk, er i norsk litteraturkritisk tradisjon integrert og passivisert som "den femte store" i den store norske mytologi om realismen.