Vitnemålsfabrikken

fra konstruert til reell skolekrise?

av (forfatter).

Spartacus 2023 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.50 (2 terningkast.)

3 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Åsmund Ådnøys eksemplar av Vitnemålsfabrikken - fra konstruert til reell skolekrise?

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Sakprosa

Lesedato

2023

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Min omtale

Se min omtale

Omtale fra forlaget

Elevene i videregående skole gikk glipp av mye læring under koronapandemien. Samtidig har karaktersnitt og gjennomføringsgrad aldri vært høyere. Avlyste eksamener er en del av forklaringen, men lang fra hele. Både karakterer og gjennomføringsgrad begynte å stige før pandemien - og utviklingen fortsatte under utvilsomt forverrede omstendigheter for læring.

Utfordringen er at elevenes fagkompetanse etter endt videregående opplæring ikke ser ut til å ha blitt bedre. Næringslivet vurderer lærlingene som like flinke som tidligere, og stadig flere i universitets- og høyskolesektoren peker på at de nye studentene ikke er godt nok studieforberedt.

Lærer og hovedtillitsvalgt Andreas Outzen identifiserer i denne boka et lite anerkjent problem i videregående opplæring, og forklarer hvordan det faktisk kan være mulig at videregående skole leverer stadig bedre resultater, uten at elevene egentlig har lært mer.

Velkommen til bedriftsbesøk på vitnemålsfabrikken.

Bokdetaljer

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2023

Format Heftet

ISBN13 9788243015203

EAN 9788243015203

Serie Kompass

Språk Bokmål

Sider 213

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 1 0 0 0

Bokomtaler

Norske elever får bedre og bedre karakterer. Så hvorfor jubler ikke forfatter Andreas Outzen?

Fordi han mener karakterforbedringen ikke betyr at elevene blir flinkere og flinkere år for år. At karakterene aldri har vært bedre enn under korona-årene, er ikke til å tro. (Hvis elevene aldri har vært flinkere enn under hjemmeskolen, hva skal de med klasseromsundervisning?)

Andreas Outzen har bakgrunn som lærer og tillitsvalgt, og går grundig til verks i sin gjennomgang av hvorfor karakterene blir stadig bedre. Hans hovedpoeng er at skolen i alle ledd er for opptatt av det som måles, mer enn hva elevene faktisk lærer.

Og når skolen bygges opp på den måten, formes elevene deretter. De blir "stadig mer resultatorienterte og stadig mindre læringsorienterte", ifølge forfatteren. De vil vite nøyaktig hva de vil bli testet i. Alt som ikke er relevant for vurderingssituasjoner (det som vi kalte "prøver" i gamle dager), ser de bort fra. Som du skjønner: Kritikere av new public management får mange liter vann på mølla av å lese Vitnemålsfabrikken.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket