Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Inspirert av virkelige hendelser om barna som klarte å flyktet fra nazistene. En roman for alle som likte Tatovøren fra Auschwitz. Praha 1939. Den unge moren Eva bærer på en hemmelighet fra fortiden. Da nazistene invaderer landet, vet hun at den eneste måten datteren vil være trygg på, er om hun blir sendt vekk. Selv om det kan bety at hun aldri vil se henne igjen. Men da Eva blir sendt til en konsentrasjonsleir, står hemmeligheten hennes i fare for å bli oppdaget. I London melder Pamela seg som frivillig til å finne hjem til jødiske barn som kommer fra Europa. En dag står en liten jente alene igjen på perrongen. Pamela tar henne med seg. Da hennes egen sønn melder seg til det britiske luftforsvaret, innser hun hvor lett hennes egen verden kan rase sammen rundt henne … «Åh, mitt hjerte! Denne berørte meg sterkt. Anbefales på det sterkeste.» The Writing Garnet «Med Barnet på plattform 1, har Gill Thompson blitt en av mine favorittforfattere innen historisk drama. Den er minst like god som Et hav mellom oss. (...) en førsteklasses bok som fortjener å bli en stor suksess» shazsbookblog «En bok som skildrer flere sanne hendelser, inkludert Kindertransport, der jødiske barn ble ført med tog til England og reddet fra nazistene. Fortellingen viser også vantroen over ondskapen som skjedde, fra de tsjekkiske jødene som ble fraktet til leirene, og til resten av verden da de fikk vite om det. (...) Dette er en oppslukende og hjerteskjærende bok. Sterkt anbefalt.» Historicalnovelsociety
Forlag Cappelen Damm
Utgivelsesår 2021
Format E-bok
ISBN13 9788202720193
EAN 9788202720193
Serie Månedens utvalgte
Genre Historisk litteratur
Omtalt tid 1939-1945
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Enda en bok om ofrene under den andre verdenskrigen. Absolutt leseverdig.
Boken kan minne om Tatovøren i Auschwitz og er absolutt en god historie. Irriterende overganger mellom hovedpersonene ha litt dårlig flyt, men man ble vant til det.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket