2014
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Sammensatte tekster er et viktig tema i det nye norskfaget. Denne boka forklarer hva sammensatte tekster er, hvordan de fungerer og presenterer også studier av barns omgang med et mangfold av slike tekster. Boka er delt i tre deler. Den første delen gir en generell bakgrunn og tar blant annet for seg begrepene multimodalitet og literacy som nøkler til den meningsskapingen som foregår når barn opplever og skaper sammenstte tekster.Andre og tredje del presenterer en rekke studier av barns omgang med slike tekster fra barnehagen til ungdomstrinnet. I andre del besøker vi barn som er i gang med den første leseopplæringen og ser på hvordan de kan utvikle tekstforståelse i møte med tekster som kombinerer skrift og bilder i både tradisjonelle og nye medier. Bokas tredje del presenterer glimt fra 4. trinn og oppover i grunnskolen. Den gir et bredt utsyn over den tekstkulturen dagens elever befinner seg midt i, og reflekterer over hvordan den fungerer i skolen. Bokens bidragsytere er lærerutdannere og forskere fra en rekke norske høgskoler og universiteter: Ingunn Flatøy, Jon Hoem, Elisabet Haakedal, Anne Løvland, Eva Maagerø, Bjørg M. Nyjordet, Åse Rostvåg, Bjørg Solstad Rustad, Ture Schwebs, Dagrun Kibsgaard Sjøhelle, Elise Seip Tønnessen, Magnhild Vollan og Arne Johannes Aasen."Endelig får lærerutdanningen ei lærebok, så absolutt for sin tid, og nesten før sin tid. Om et utvidet og dynamisk tekstperspektiv, så praktisk rettet at den er både til å forstå og til å bruke."Dr. dosent Harald Nilsen, litteratur- / språkviter Høgskolen i Nesna
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788215017198
EAN 9788215017198
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 286
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketHer kommer jeg til å samle bøker som jeg har lest og som jeg skal lese, og som (som jeg tror) er relevante for skolebibliotekarbeidet. Lista skal fungere som en referanseliste/huskeliste og forhåpentligvis gjøre mitt fundament som skolebibliotekar enda mer solid.
Boktips mottas med takknemmelighet!