De evige spørsmål

og vår tids svar

av (forfatter).

Pax 1969 hf / nb.no webfax

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

[ Slettet bruker ]s eksemplar av De evige spørsmål - og vår tids svar

Lesetilstand

Ingen lesetilstand

Hylle

000 generelle emner

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Bokdetaljer

Forlag Pax

Utgivelsesår 1969

Format hf / nb.no webfax

Språk Norsk

Sider 123

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Når en filosof vil uttrykke noe om språket, må han
uttrykke seg i språket. ..
Hvis han vil si noe om hva språket ikke kan uttrykke, må han
likevel .. uttrykke det som ikke kan uttrykkes, for at det
skal være mulig å forstå. Dette er et hovedparadoks i språk-
filosofien, .. særlig Wittgenstein kjempet med dette problemet.

Når en vitenskapsmann legger hovedvekten på metodespørsmål
i stedet for å gå rett på saken, når han må konsentrere seg om
verktøyet han arbeider med, ikke om gjenstanden han skal
arbeide på,
da sier vi ofte at vedkommende vitenskap er i en krise. ..

men karakteristisk for filosofien, noe som kunne tjene til å
avgrense den fra andre disipliner, er nettopp at man ikke kan
trekke noe slikt skille mellom metode og sak, mellom verktøy
og gjenstand. Filosofiens krise er permanent..

/

Nå er det ikke noe nytt tema i filosofi å fremheve menneskets
begrensninger. I Vestens teologi og filosofi har menneskets
begrensning overfor Gud alltid vært sentralt tema.
Men med Kant begynte en epoke som legger vekt på at mennesket
ikke er begrenset utenfra, men innenfra: dets begrensninger
ligger i dets eget vesen.

En teolog vil nok også gå med på dette, men han vil begrunne
disse begrensninger ved å vise til menneskenes mulighet for
frelse ..
Men hvis Gud er død, får menneskets begrensing en [enda] mer
tragisk karakter.
Hvis mennesket er dømt til å strebe etter mål det ikke kan nå,
kan det kanskje være noe stort over dette
men det blir en tragisk storhet,
og Sisyfos blir selve symbolet på vår tilværelse.

Mennesket blir en forgjeves lidenskap, i Sartres ord.

..store deler av vår tids filosofi tar opp slike spørsmål om
menneskets muligheter og begrensninger.
.. Hvis nyere tids filosofi går ut fra forestillingen at Gud
er død, har strukturalismen også avlivet morderen,
og mennesket er ikke lenger bærer av noen muligheter.

Kildetekst >URN >

Sisyfos-temaet >

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket