Ingen lesetilstand
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Er det viktig å forstå eller holder det å kunne telle? Spørsmålet er like aktuelt i samfunnslivet som i vitenskapen. Midt i forrige århundre grunnla den tyske filosofen og Heidegger-eleven Hans-Georg Gadamer (1900-2002) hermeneutikken som en forståelsens filosofi. Med sitt hovedverk Sannhet og metode fra 1960 skapte han en av vår tids største filosofiske klassikere. Forståelsens filosof samler et utvalg der Gadamer skritt for skritt utvikler sin teori om den hermeneutiske forståelse. Første del introduserer en rekke filosofiske grunntanker, om sannhet, språk og historie, mens annen del tar for seg hermeneutikken i dens brytning med andre perspektiver og teorier, innenfor naturvitenskap, samfunnsvitenskap, teologi, retorikk og politikk. Målet med utvalget er å gi en best mulig introduksjon til hermeneutikken som tenkemåte og samtidig å vise dens aktualitet for samtidige debatter og problemstillinger hvor det faktisk er stor forskjell på å forstå og å bruke kuleramme. Utvalg, oversettelse og etterord er ved Helge Jordheim.
Hva vil det si å fortolke? Hvilken stilling kan og bør sannhetsbegrepet ha i humaniora? Hva er det filosofiske grunnlaget for det 20.ende århundre? Hvilke områder innen vitenskap og tenkning er berørt av fortokningsproblemer?
Vi presenterer her noen essay av Hans-Georg Gadamers som gir innblikk i hans almene fortolkningsfilosofi og som søker å gi svar på spørsmålene over. Utvalget er fra Wahrheit und Metode II (1993) og Philosophische Hermeneutik (1976). Innledning, oversettelse og utvalg ved Helge Jordheim.
Nr. 45 i Cappelens upopulære skrifter.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2003
Format Heftet
ISBN13 9788202196363
EAN 9788202196363
Serie Cappelens upopulære skrifter (45)
Språk Bokmål
Sider 122
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket