Kunstrock

av (forfatter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.67 (3 terningkast.)

12 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Hilde H Helseths eksemplar av Kunstrock

Lesetilstand

Ønsker meg denne.

Hylle

Musikk

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Bokdetaljer

Forlag Cappelen Damm

Utgivelsesår 2017

Format Innbundet

ISBN13 9788202549060

EAN 9788202549060

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt person David Bowie Roxy Music Kraftwerk

Språk Bokmål

Sider 101

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 2 1 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

[Om Kraftwerks «Autobahn»]
Teksten Kraftwerk har valgt til å fylle 22 minutter musikk er ikke stort mer enn et haiku:

Vor uns liegt en wites Tal
Die Sonne scheint mit Glitzerstrahl
Die fahrbahn ist ein graues Band
Weisse Streifen, grüner Rand

Og så refrenget: «Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn». Ulike medlemmer av gruppa har senere fortalt at dette fahr'n fahr'n fahr'n er hvordan «fun, fun, fun» låter når det blir uttalt på tysk, og at refrenget skal være et intertekstuelt pek til The Beach Boys.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

[Om Kraftwerk]
De har begynt å synge. Ralf og Florian brukte stemmene sine på den foregående plate også, men det er først på «Autobahn» de uttrykker seg med ord. De velger tysk – noe som var bortimot like utenkelig som at en rockgruppe her hjemme skulle uttrykke seg på norsk i 1947.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Iggy og Bowie hadde kjent hverandre siden 1971 og lagd albumet Raw Power sammen. Det hadde gått litt opp og ned med Iggy i løpet av 70-tallet. Han hadde nettopp vært innlagt på mentalsykehus da Bowie (som var en av de få som besøkte ham der) inviterte ham med på Station to Station-turneen. Den sommeren gikk de i gang med å spille inn The Idiot – kalt opp etter Dostojevskij-romanen som begge hadde lest. Egentlig er The Idiot en slags generalprøve på Bowies Berlin-sound. Den er tatt opp før Low, men ble utgitt drøye to måneder etter. Selv beskrev Iggy The Idiot som «en slags fusjon mellom Kraftwerk og James Brown».

Godt sagt! (2) Varsle Svar

«'Heroes'» oppleves mer enn nesten noen annen poplåt som et sted, som en verden for seg. Det er avantgardeutgaven av Phil Spectors «Wall of Sound», som en klangmetafor for den konkrete Muren, den som sangen angivelig handler om, den som delte Berlin i to.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

I motsetning til den selvlærte maleren David Bowie, som produserte bilder så lenge han levde, har ikke Bryan Ferry tatt i en pensel siden 1972. Han trengte det ikke. Kunstverk kunne han være selv.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

[Om Kraftwerk]
Det var britisk musikkpresse som satte navn på dyra i denne perioden, og de kalte det krautrock. Tyskere liker surkål, ergo liker de også ting som høres ut som surkål.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Musikkbransjeveteranen Tom Garretson, som er omtrent på min alder og vokste opp i New York, forteller at det særlig var de svarte som plukket opp Kraftwerk, mens tradisjonelle rockfans var mer avmålt. Etter noen år skulle det få interessante konsekvenser.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

I motsetning til i amerikanske og engelske avantgarde-rock – nå tenker jeg på figurer som for eksempel Velvet Underground og Brian Eno – besto den tyske avantgarden for det meste av musikere som var gode til å spille.
[Om Kraftwerk]

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Og som pin-up, sanger, låtskriver, skuespiller, pantomimeartist, amatørkunstner, kunstsamler og kunstforlegger, har David Bowie atskillig i en fortelling om «kunstrock» å gjøre. Det rare med det, er at han er den eneste av hovedpersonene i denne boka som aldri gikk på kunstskole.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Bowie var produsent på «Walk on the Wild Side». Det naturlige neste skrittet er å undersøke tekstene til Velvet Undergrounds «Waiting for the Man», som «'Heroes'» har opplagte musikalske likheter med. «I'm feeling good, I'm feeling oh so fine / Until tomorrow, but that's just some other time.» Man skal notere seg at den gang Bowie og Tony Visconti spilte i band sammen helt på begynnelsen av 70-tallet og kalte seg The Hype, sto «Waiting for the Man» på repertoaret.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Det siste intervjuet og andre samtaler" av David Bowie
  • "De Press: Block to Block" av Stig Sæterbakken
  • "Syndenes mangfold - noveller" av Richard Ford
  • "Kjøtt: Kjøtt" av Bernt Erik Pedersen
  • "M Train" av Patti Smith
  • "Sorg er den greia med fjær" av Max Porter
  • "I straffekolonien og andre fortellinger" av Franz Kafka
  • "Mannen fra mengden og andre noveller" av Edgar Allan Poe
  • "Knakk! - om fenomener og eksistenser" av Daniil Kharms
  • "Det gyldne vakuum" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Åpenbart ingen nabo - historier" av Joakim Kjørsvik
  • "Naken lunsj" av William S. Burroughs
Alle bokanbefalinger for dette verket