Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Lederen skal fylle dem de leder med gode følelser. Emosjonell intelligens står for 85–90 % av det som skiller fremragende ledere fra andre ledere. Boka gir deg metoden for å lære å bruke emosjonell intelligens. GOD LEDELSE HANDLER OM MOTIVASJON OG GLØD Stort lederskap fungerer via følelsene. Hvis du ikke lykkes med å drive følelsene i riktig retning, vil ingenting av det du gjør fungere så bra som det kunne eller burde gjøre. Tenk deg at en avis skal nedlegges. En sjef forteller med glød om hvor flinke og kostnadsbevisste konkurrentene er. Neste dag kommer en annen direktør og forteller om journalistikk som et pulserende samfunn, men der økonomien alltid har vært marginal. Den første driver journalistene til fiendtlighet, den andre påkaller journalistenes glød for yrket sitt. Det hele ligger i den emosjonelle virkningen av hva som blir sagt. FØLELSER SPRER SEG Følelser kan spre seg som et virus, men ikke alle følelser sprer seg like lett. Lettest er det med munterhet og varme, mens derimot lar irritabilitet og nedstemthet seg (heldigvis!) knapt spre. At latter får oss til å le eller smile, skaper en spontan kjedereaksjon som feier gjennom dem som er til stede. Latter er også det beste virkemiddel når du skal løse opp stemningen under et vanskelig møte. GODE VIBRASJONER Har du tenkt over hvorfor du betrakter enkelte forretninger som ”hyggelige steder” å handle, slik at du kommer tilbake gang på gang? Antagelig er butikken preget av positive sinnsstemminger slik at det er hyggelig å møte dem som jobber der. Positive sinnsstemminger er viktig for resultatet uansett organisasjon eller næringsvirksomhet. ENTUSIASTISKE LEDERE En åpen leder som gir uttrykk for sin egen entusiasme, vil få andre til å føle den samme gløden. Slike ledere er som emosjonelle magneter som folk trekkes mot. De emosjonelt intelligente lederne vil tiltrekke seg dyktige medarbeidere fordi det er en utsøkt glede å arbeide sammen med dem. Den tid er forbi da sjefer kunne betrakte følelser på arbeidsplassen som et forstyrrende element. Nå innser organisasjonene fordelene ved ledere som genererer den emosjonelle resonans som gir medarbeiderne mulighet til å blomstre! BLI EN EMOSJONELT INTELLIGENT LEDER: Fem trinn for vellykket og varig forandring: - Mitt ideal-jeg: Hvem ønsker jeg å være? - Mitt virkelige-jeg – hvem er jeg? Hva er mine sterke sider og mangler? - Læreplanen min. Hvordan kan jeg bygge på mine sterke sider mens manglene utbedres? - Eksperimentering med og innøving av nye atferdsmønstre, tanker og følelser til de mestres. - Utvikling av støttende og tillitsfulle relasjoner som gjør endring mulig. Via disse fem trinnene og deres prosesser blir du en dyktig leder! Forskningen som ligger bak denne boken, beviser at ledelse kan læres – av enhver på ethvert nivå og på ethvert trinn i karrieren. Emosjonell intelligens står for 85-90 % av det som skiller fremragende ledere fra andre ledere, sier Goleman, Boyatzis og McKee. Boken hjelper deg til å bli en fremragende leder. Denne sterke boken viser på en forfriskende måte en ny og nødvendig type arbeidsmiljø der hjertets anliggender har like stor betydning som hjernens anliggender. Absolutt nødvendig lesning for ledere overalt. - Warren Bennis, Professor of Business, University of Southern California En verdifull ”reisehåndbok” i ledelse – for enkeltpersoner og organisasjoner – som kan hjelpe deg til å omsette emosjonell intelligens fra begrep til virkelighet. - Robert L. Joss, dekanus, Graduate School of Business, Stanford University
Forlag Damm
Utgivelsesår 2002
Format Innbundet
ISBN13 9788249604227
EAN 9788249604227
Språk Bokmål
Sider 363
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket