Håndbok for ferske lærere

av (forfatter).

Universitetsforlaget 2024 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.67 (3 terningkast.)

6 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Dorthe Klemmetvold Svendsens eksemplar av Håndbok for ferske lærere

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Fagbøker

Lesedato

2024

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Den første tiden som lærer er tøff! Ferskingene skal mestre mange oppgaver som utdanningen ikke har kunnet forberede dem godt nok til. Foreldremøter, utviklingssamtaler, klasseledelse, kollegasamarbeid, kontaktlærer, mobbeparagrafen, vurdering, IOP og IUP er bare noen få eksempler. «Håndbok for ferske lærere» er en overlevelsesguide. Forfatteren forklarer hva som skal til for å komme gjennom praksissjokket og lykkes med verdens beste jobb. Han gir masse praktiske råd, et levende bilde av norsk skolehverdag og dyp forståelse for hva det egentlig vil si å være lærer. Her er også tips til jobbsøknaden, intervju og arbeidsavtale. Gi boka til deg selv eller en du kjenner som skal jobbe i skolen. Boka er rikt illustrert. Tegningene er laget av den prisbelønte tegneserieskaperen Anders Kvammen.

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2024

Format Heftet

ISBN13 9788215070810

EAN 9788215070810

Språk Bokmål

Sider 208

Utgave 2

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 2 1 0 0 0

Bokomtaler

En grei bok om det en fersk lærer vil møte på sin vei i læreryrket. Til tider er boken fengende og til andre tider ikke like givende. Det er kanskje slik arbeidslivet til en nyutdannet lærer også vil være, mindre spennende på noen områder og mer spennende på andre. Boken gir svar på visse ting en nyutdannet lærer kan ha nytte av som f.eks. hvordan planlegge en time. Da skriver forfatterne enkelt å greit at man først setter seg inn i hva læreboken sier om temaet, så studerer man litt andre kilder for mer utfyllende informasjon, og tar litt notater om hva man skal si og så lage en powerpoint med tekst og bilde som gir elevene et overordnet innføring i gjeldende tema. Det bør videre innholde planer om hva eleven selv bør lese, hvilke oppgaver som skal arbeides med og når, og om man skal lage noen ekstra oppgaver i tillegg til de som er i boken.

Innimellom er det vanskelig å vite hvilket klassetrinn det spesifikt siktes til, slik som i eksemplet over, om det er generelt for grunnskolen og videregående eller noen spesifikke klassetrinn. Det er ikke alltid like lett å tolke, men det går muligens å tilpasse malen til den aktuelle klassen man selv jobber i. Ellers tar boken opp flere av kontaktlærerens oppgaver som elevsamtaler, utviklingssamtaler, rapportering, foreldremøter og foreldresamarbeid. Boken forteller også hva innholdet bør være på foreldremøtene, den gir også innsikt i foreldremedvirkning og rutiner og andre relevante forhold i en skolehverdag som læreren vil møte på. Mot slutten gir forfatterne noen trøstende ord om at det er helt vanlig å føle seg sliten når det er kaotisk og mange baller i luften, noe som kan være ganske sant for de fleste ferske lærere. Alt i alt en grei bok om kontaktlærerrollen for ferske lærere.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

6 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket