Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Den kjente forfatteren Ilja Leonard Pfeijffer tar inn på det ærverdige, men nedslitte Grand Hotel Europa for å reflektere over hva som gikk galt med Clio, hans livs store kjærlighet. Slik skrives en vakker historie fram, om intellektuell og kjødelig lidenskap, om reiser til Malta, Portovenere og Venezia, og en spennende jakt etter Caravaggios siste maleri. Forfatteren blir mer og mer fascinert av mysteriene rundt Grand Hotel Europa og gjestene som bor der – minneverdige karakterer som tilsynelatende stammer fra mer elegante æraer. Men hotellets fremtid er truet av globaliseringen som finner sin vei også hit. Grand Hotel Europa er Den store europeiske romanen – en grandios, lyrisk og freidig roman om europeisk identitet og vårt eget kontinent. Et Europa hvor fortiden dyrkes i den grad at det knapt er plass til noen fremtid, og hvor masseturismen er i ferd med å ødelegge noe av det mest verdifulle vi har. Boken er en av de mest solgte i Nederland de siste årene, den er belønnet med flere priser, er trykket i 26 opplag og er under utgivelse i over 20 land. «Gir deg gåsehud … Grand Hotel Europa er en grand roman … så mange fasetter at jeg knapt vet hvor jeg begynner … Historien er fabelaktig fortalt og ditto oversatt. … Pfeijffer besitter Dan Browns blikk for uavdekkede eventyr, Karl Ove Knausgårds kjærlighet til essayet og Michel Houellebecqs knivskarpe penn. … Grand Hotel Europa springer uanstrengt i alle retninger, fra det taktile til det intellektuelle, fra rå kjærlighet til øm diskusjon. Forfatterens allsidighet skinner kanskje aller tydeligst igjennom på slutten, hvor han, etter en håndfull intense, essayistiske og lange replikker fra en rekke veltalende og noen rappkjeftede karakterer, får meg til å felle et par tårer … Det er tidlig å kalle ei bok for årets lesefest allerede i februar. Fristelsen ligger der.» Joakim Tjøstheim, Dagbladet «I en både lærd og lettlest bok diskuteres tidens store temaer fra uventede vinkler, innenfor rammen av en fengende fortelling om tapt kjærlighet … teksten er til fingerspissene raffinert … Med utgreiingene om markedskrefter som både trumfkort og joker, kontrastert mot et grundig dypdykk i europeisk kultur, blir romanen en kritikk av samtidens dyrking av overflate og staffasje, omtrent som American Psycho, bare at Brett Easton Ellis’ monotone vold er erstattet av lærde, ofte sprudlende og ganske morsomme, utlegninger om kunsthistorie.» Fartein Horgar, Adresseavisen «Forførende Europa-nostalgi … Ilja Leonard Pfeijffers Grand Hotel Europa vil garantert sjarmere og beruse mange lesere.» Jonas Hansen Meyer, NRK «Sprudlende, klok og til tider infam.» Süddeutsche Zeitung, Tyskland «En kjærlighetssang til det gamle kontinentet.» Il Piccolo, Italia «Et mesterverk: grandios, briljant og rik.» Trouw, Nederland «En europeisk samfunnsroman full av ironi og vidd.» Welt am Sonntag, Tyskland «En fryktløs bok som ikke skyr noen ting. Den ønsker å imponere, og den imponerer … en vidunderlig bok som du vil lese med stadig mer febril iver. Pfeijffer fanger tidsånden og serverer den på uimotståelig vis. Dette er årets roman.» NRC Handelsblad, Nederland «En pageturner.» De Volkskrant, Nederland «En mektig og fengslende roman.» La Stampa, Italia «En overveldende leseropplevelse.» De Morgen, Belgia «Hver eneste setning i Grand Hotel Europa er dyppet i både hjemlengsel og uro.» De Standaard, Belgia
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2022
Format Innbundet
ISBN13 9788205530829
EAN 9788205530829
Genre Biografisk litteratur
Omtalt person Ilja Leonard Pfeijffer
Språk Bokmål
Sider 529
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Dette er historien om Europa, både i nåtid og fortid. Forfatteren kommer til det gamle hotellet fra Venezia. Her skal han skrive, men også prøve å forstå hva som gikk galt med kvinnen i hans liv, Clio. Sammen jaktet de på Caravaggios siste maleri, men nå er han altså på dette hotellet et sted i Europa. Det er få gjester, og de fleste blir værende. Hotellets historie er fascinerende, og det samme er klientellet. Det er ærverdig, men nedslitt. Den nye eieren, kinesisk, vil fjerne det ærverdige/gamle for å tilfredsstille hans foretrukne gjester - kinesere.
Masseturisme, turisttyper, språk, historiske hendelser, personlige historier, og geografi veves inn i denne ambisiøse fortellingen.
Til tider er den forførende og medrivende, mens andre partier er forglemmelige og «unødvendige».
Interessant og leseverdig er den uansett, selv om det ble en del skumming underveis.
Dette er en must for alle oss «turister». Veldig interresante historier fra flere sentrale europeiske turistattraksjoner med viktige observasjoner og kulturelle betraktninger. En ikke helt sympatisk forteller, men det er det likevel verdt
Dette er en sånn "flinkis-roman", der forfatteren bruker en rammefortelling som påskudd for å flette inn en masse utlegninger og betraktninger, og dermed vise hvor kunnskapsrik og reflektert han er. Gammeldags, snirklete språk. Masse om kunst, europeisk kultur- og -idehistorie, europrisk identitet. Ispedd litt saftig sex for å ikke bli for tørr og gammelmodig. Forfatteren får vist seg fram, men det er stort sett ganske kjedelig å lese. En bok for spesielt interesserte…
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketJeg strever bare med å forholde meg til en fremtid som ikke flyter logisk ut av fortiden
Det er så mye historie i Europa at det ikke er plass igjen til noen fremtid.
Men dette er det tjueførste århundret. Jeg kan virkelig ikke fatte hvorfor noen skulle trenge å ta bevisst avstand fra alle tekniske muligheter som han har til rådighet, for å lage kunst, og gi seg til å finne opp alle greiene sine på forhånd som en annen huleboer. Brødrene Lumiere ville ha myrdet for de kameraene som i våre dager er plassert i hver bidige telefon. Men sannsynligvis er det akkurat det som er poenget: at i våre dager kan alle filme. For å kunne føle seg som kunstner og kunne profilere seg som kunstner vil han av lengsel etter den tiden da filmskapere fortsatt var kunstnere, bort fra de midlene som gjør det mulig at enhver er kunstner. Det er nostalgi for eksklusivitet
Som forfatter har jeg lært at fortellinger er viktige. Og av deg har jeg lært at et kjærlighetsforhold ikke er annet enn å finne på en fortelling sammen
Folk som innbiller seg at de liker å reise mye og langt, er hedonistiske eskapister. De er på flukt fra seg selv, til tross for at de alltid vil hevde at det å reise gjør at de blir konfrontert med seg selv.