Ingen lesetilstand
Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka presenterer Kjøtts album Kjøtt. Albumet blei nummer fire på Morgenbladets kåring over norgeshistorias 100 beste plater.
Omtale fra forlaget
Kjøtts 12-tommer er både definitiv og forvirrende. Historien om dette sentrale bandet er aldri blitt fortalt før. Denne boka undersøker de historiske og personlige forutsetningene som sammen skapte dette unike øyeblikket i norsk musikkhistorie. Bernt Erik Pedersen (f. 1969) er musikkjournalist i Dagsavisen. Dette er hans første bok.
Forlag Falck forlag
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9788293039259
EAN 9788293039259
Serie Morgenbladet topp 100 (4)
Omtalt sted Norge
Omtalt person Kjøtt
Språk Bokmål
Sider 112
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
[om låta «Mannen på taket»] På meldingsnettverket Twitter siterte Dagsavisens kommentator Hege Ulstein tekstlinjen: «Massemorderen smilte til pressen da han ble dømt. For noen uker siden var han et null, nå er han berømt», og konstaterte «Kjøtt var synske i ABB-debatten.»
Snøballkrig er kaotisk, uten tydlige fronter, det kan gjøre vondt og smelle rundt øra, men det er vanligvis mest lek. Untatt når det går i over i blodig alvor, og noen ender opp med å få juling, mens vinnerne overtar snøborgen, og triumferer der til de begynner å fryse og vil inn i varmen.
Michael Krohn: Jeg mener noen av de låtene der er litt forløpere for ... der legger jeg litt grunnlaget for både Jokke og Lars Lillo. Mener jeg.
«Høyspent, elektrisk og deilig» skriker mannen på storskjermen. Barna som har stått og hørt på Knutsen & Ludvigsen går forskremt videre, ut av det virtuelle studioet som symboliserer 80-tallet.
Kjøtt var gjennombruddet for Michael Krohn og Helge Gaarder, to personer som på hver sin måte har preget mye av norsk rock etter Kjøtt. de var så eksplosivt forskjellige personligheter at de ikke holdt ut med hverandre lenger enn to år, men de egget hverandre opp kreativt, og nådde sitt toppunkt på 12-tommeren som kom ut sommeren 1980, og som regelmessig dukker opp helt i toppen av kåringer over tidenes beste norske plater.