Jeg skal snart ha muntlig eksamen i engelsk på høgskolen, der jeg må legge frem en selvvalgt bok jeg har lest. Jeg har lest så mange, jeg klarer ikke velge! Men jeg tror ikke fantasy ung/voksen blir sett som nok "verdifull" i forhold til andre bøker. Det må være tema og tematikk i bøkene, og man skal kunne bruke den i undervisning i grunnskolen. Hvilke bøker ville du anbefalt å få elever til å lese?
Viser 26 svar.
Egentlig et interessant spørsmål, det der.
Hvilke engelske bøker vil jeg anbefale for ungdomsskolen? Den er egentlig ganske grei.
Så ødelegger du det hele med å si at det skal være "pensum", "tema" og "tematikk":)
Da får jeg litt frysninger på ryggen, og tør ikke komme opp med titler på bøker.
Hvis hensikten er at ungdommene skal lære å lese engelsk, så er det mange spenningsserier der ute som vil være aktuelle. Og serier er bra, for om de først liker den ene, så kan de gå videre til den neste. Uten den vanlige "hvis du liker DEN forfatteren så prøv DENNE, for det er nesten det samme". Alle som leser serier VET at det ikke er det samme. Du har mer lyst til å vite hvordan det går med hovedpersonene i den serien du holder på med enn å få en helt ny gruppe hovedpersoner å forholde deg til.
Hvis hensikten er at ungdommen skal lese "litteratur" så er det straks vanskeligere.
Jeg har hørt rykter om at man ikke skal rette elevenes språk i naturfagoppgavene, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal dytte "litteratur" i dem i engelsktimene...
For all del, jeg har ikke noe imot litteratur. (Og for den som nå løper over i min boksamling for å se om dette stemmer, listen min der er litt kort, jeg leste ut et bibliotek (ungdoms- og voksenavdelingen) før jeg begynte på de bøkene jeg har lagt ut i listen min)). Poenget mitt er heller at jeg tror man må velge her. Få ungdommene til å lese engelsk eller få ungdommene til å lese "litteratur". Og i engelsktimene burde det være viktigere å lese engelsk, og bli komfortabel med det.
Vi leste "Catcher in the Rye", husker jeg. Og som litteratur var boken bra nok, men som "engelskpensum"... Ikke noe særlig. Alt skulle leses i bolker, og alt skulle diskuteres ihjel. Personlig hadde jeg mer igjen for å låne engelske lydbøker på biblioteket. Agatha Christie og Wodehouse. DET gjorde underverker for min engelske forståelse, uttale, og faktisk også rettskrivingen.
Så... Engelsklitteratur for ungdomsskoletrinnet? Enhver spennende bok som på et eller annet vis fanger ungdommene og får dem til å bla om til neste side når de er ferdig med denne...
Og, sier du dette til eksamen, så regner jeg med du stryker;)
Jeg tror jeg kommer til å ta med meg noe av det du nevner her som inspirasjon til eksamen, jeg syns det er veldig bra argumenter å ta med seg, jeg er så enig! Den beste inspirasjonen og motivasjonen til å ta opp en bok er jo hvis man syns den ser spennende ut. Jeg var ikke så glad i å lese da jeg var yngre, men det har endret seg etter at jeg fant den sjangeren jeg liker best. Jeg leser nå også mer og mer andre sjangere. Dette er jo noe jeg håper å ta med meg videre ut i læreryrket, som inspirasjon til elevene. Jeg er ikke så fan av å måtte analysere bøker opp og ned, men det må jeg nå fordi det er høgskolen.. Det skal bli deilig å ta sommerferie, så jeg kan ta frem alle "VIL lese"bøkene! :D
"Holes" av Louis Sachar. Blir brukt i engelskspråklige klasser ofte, mange ideer til arbeid med boka på nett, finnes som film.
Jeg tror jeg vil slå et slag for Terry Pratchett. Han har skrevet flere bøker for YA. Bøkene om den unge heksen Tiffany (The Wee Free Men, A Hat Full of Sky og Wintersmith) handler bl.a. om å finne sin plass i verden når man er anderledes, eller i hvert fall føler det sånn. Lykke til med eksamen!
Jeg synes flere klassikere burde leses på skolen. Bøker av f.eks. Shakespeare og Ibsen ville jeg ikke sagt nei til, i hvert fall!
Kanskje fantasy/ung voksen ikke er verdifullt nok i høgskolen, men hvis boken skal benyttes i grunnskolen er det jo dette som er de mest populære sjangerne..
eg synes det er viktig at ikke lærere gror fast i en bok som de bruker hver år. Jeg husker vi måtte lese jane eyre eller hva den het. den var kjempekjedelig, spesielt for guttene.
Jeg vet ikke helt om du har tenkt at alle elevene skal lese boken, i så fall bør den jo ikke være for lang eller for vanskelig språk i, men en 15-16 åring er ikke interessert i å lese en barnebok heller...
hva med en av dan brown sine bøker? :)
Raymond E. Feist er en fantasyforfatter jeg tror vil slå godt an hos ungdomskoleelever. Skal man få med alle elevene så er det viktig at det er bøker de blir fenget av, spesielt i starten. Så kan de tyngre bøkene komme etterhvert.
Hitchhiker's guide er også en god bok =)
Hmm, den har jeg hørt masse om! Tenkte å prøve meg på den i sommer ^^
Roald Dahl som noen andre har nevt under her! Eller "the Secret Garden". Eller Narnia, det må vel være noe for de fleste i grunnskolen.
Dette blir litt sånn omvendt at det du spør om, men jeg prøver meg likevel. Jeg husker vi ble "tvunget" til å lese The Giver av Lois Lowry. Ingen stor suksess. Ei heller The Secret Life of Bees, selvom den slo litt bedre an. Jeg tror grunnen til at The Giver ikke var en "hit" var at den rett og slett er litt for spesiell. Når du først skal ha en bok som hele klassen skal lese så må den 1) være kjønnsnøytral. Misforstå meg rett. Den må ha mennesker som både gutter og jenter kan identifisere seg meg, og gjerne ikke det samme menneskene. Secret life of Bees ble litt for "jentete" for mange i klassen min. 2) Boken må være lett tilgjengelig. En klasse består av mange ulike individer; noen leser mye og fort, andre lite og sakte. Boken du velger kan gjerne være en forholdsvis lettlest (men god, så klart! Og ikke nødvendigvis en ungdomsbok) bok. En de som liker å lese kan pløye seg raskt gjennom fordi de vil, og en de som ikke er like entusiastiske om fortsatt kan komme seg gjennom og mene noe om.
Dette er bare noen tanker jeg fikk, som du som lærer helt sikkert allerede har vært gjennom.
Jeg prøver å komme opp med bøker som matcher det jeg skrev, men hodet er ikke helt med i dag. Hva med noe av Nick Hornby? Morsomts, lett og ledig språk.
Er ikke "The giver" ganske kjønnsnøytral, da? Trenger en bok å ha hovedpersoner av begge kjønn for å være interessant for alle? Ble bare nysgjerrig - men kan tilføye at den engelske lydinnspillingen av denne boka er ganske forferdelig, huff.
The Giver er vel forsåvidt ganske kjønnsnøytral, ja. Men den ble for sær for klassen min, tror jeg. Og mente at det beste er om man kanskje finner en bok hvor hovedpersonen har egenskaper som begge kjønn kan identidisere seg med, trenger ikke å være en av hvert kjønn for det, vil jeg si.
Alle lærerne jeg hadde på skolen satte oss til å lese Of Mice and Men, grei bok, men litt oppbrukt for min del...:) Selv ville jeg valgt Hunger Games siden den er fengende og ikke for tung å komme igjennom. Dessuten er den i vinden for tiden og inneholder mange høyaktuelle tema.
Om fantasy/ung voksen er det du liker best, men du ikke føler at det er "verdifullt" nok - hva med å velge typiske klassikere med relatert tematikk? Jeg tenker i retning George Orwells "1984", Margaret Atwoods "The handmaid's tale", Aldous Huxleys "Brave new world", eller min egen dystopi-favoritt, Walter M. Miller Jrs "A canticle for Leibowitz". Det er jo en stor dystopi-trend blant YA-bøker for tiden, så om det er den tematikken som er tiltalende, finnes det i alle fall mye å velge i. Kurt Vonnegut og Ray Bradbury er også typiske sci-fi/fantasy-forfattere som brukes mye i engelske/amerikanske skolepensum, såvidt jeg vet.
Min erfaring, etter 11 år som lærer i ungdomsskolen, er denne: elevene lar seg fenge av den litteraturen du som lærer best greier å formidle. Med andre ord: den litteraturen nettopp du liker aller best. I min tiendeklasse finnes det elever (først og fremst gutter) som hardnakket påstår at de aldri har lest en bok.. Samtidig deltar de samme elevene/guttene intenst i diskusjoner om hvilke replikker som skal/ikke skal være med i vår dramatisering av Romeo and Juliet. De samme guttene synes også det er “teit” å framsi replikkene på moderne engelsk (herregud, en må da si thou!!)…og: de lurer på hvor ble det av Paris i sluttscenen av de to filmatiseringene vi har bivånet (han var jo så delaktig i den originale teksten??!!!).
Som du kanskje skjønner, er jeg stort fan av Shakespeare. Nettopp derfor fungerer Shakespeare godt i min undervisning. “Hemmeligheten” når det gjelder litteraturformidling i grunnskolen er å finne din egne nisje; det finnes vel nok av tematikk i fantasy-bøker, om dette er sjangeren du liker best? Ikke vær redd for sensorene; de er mer ute etter ekte engasjement enn et eller annet “riktig” svar – det finnes ikke! Mitt råd er derfor: snakk fra hjertet, først da greier du å formidle tekstens budskap.
Dette blir virkelig med videre, litt mer motivert til å velge den boka jeg selv ønsker nå :) -og liker de det ikke, har jeg alltids noen vanvittig gode (syns jeg selv) argumenter for! Fantastisk, takk!
Ja, det er definitivt viktig å ta i bruk sine egne interesser/styrker som lærer! Her om dagen sa en av mine kolleger til meg (han underviser i engelsk): “Mine elever synes det er drepende kjedelig å diskutere og analysere litteratur. Jeg skjønner dem godt, selv har jeg mest lyst til å kaste meg ut av vinduet hver gang vi må gjennom dette!”. Vel, det er vel ikke så rart om elevene synes litteratur er kjedelig, om læreren synes det samme. Våre meninger skinner alltid gjennom uansett, vi er tross alt ikke skuespillere.
Alt er selvsagt ikke rosenrødt i mitt klasserom, heller. Men, siden jeg er veldig glad i omtrent all slags litteratur, smitter det forhåpentligvis over på elevene. Jeg ble i alle fall veldig glad på tirsdag; vi var akkurat ferdig med å lese novellen Black & Decker og jeg spurte klassen hva de mente om den. Mange rakk opp hånda, noen likte novellen, andre ikke, men ett av svarene traff med mer enn de andre. En av guttene sa: “Jeg synes den minner om (tv-serien) Dexter!”. Jeg blir så utrolig glad når elever kommer med kommentarer som viser at de relaterer det de leser til andre ting de er opptatt av! På den måten får vi en ny knagg å henge diskusjonen på. Og, i dag framførte klassen Romeo and Juliet - de var kjempeflinke! Det er med andre ord en blid og fornøyd, og en smule sliten, lærer som tar påskeferie ;)
All forskning sier at den viktigste faktoren for hva/ hvor mye elever lærer og hvor engasjerte de er, er læreren:) Ditt engasjement og din kompetanse er selvfølgelig utrolig viktig og helt nødvendig for å få en hvilken som helst ungdomsskoleelev med på et prosjekt om for eks Romeo og Julie- selv om det gjør det litt lettere at de har laget en actionfilm ut av det (Lenonardo de Caprio og Clare Danes) Har vist den for elever med speseialpedagoiske behov, noen litt småtøffe gutter - og de synes den var veldig tøff:) Men vi jobbet ikke så grundig med stoffet som du sikkert gjør.
Her er det grundig arbeid som gjennomføres ;) Vi leser originalteksten, diskuterer verket, ser flere filmatiseringer og dramatiserer enkelte scener, vi leser og analyserer flere sonetter, vi lærer om mesterens liv og samtid, vi tar også for oss (om tid) enkelte andre Shakespeare-tekster, gjerne i tegneserieformat…
Som den store Shakespearefantasten jeg er, har jeg selvsagt fra dag èn som lærer plaget mine elever med det som for meg framstår som det ypperste av vår europeiske kulturarv. Jeg trodde lenge at nøkkelen til elevenes entusiasme var å finne i å gjøre verkene så moderne som mulig; jeg lot dem se Romeo+Juliet (forøvrig en svært god film som ivaretar den klassiske dialogen, samtidig som den på finurlig vis greier å ta i bruk blant annet pistoler, uten at det går på bekostning av selve historien/originalteksten) og jeg ba dem om å gjøre teksten mer moderne.. Det viste seg fort at dette slett ikke var noe elevene ønsket- de ville framføre den originale teksten og deres favorittfilm var – og er! - Zeffirellis 60-tallsversjon, som er meget tro mot originalteksten og -settingen (selv om Paris blir oversett, der også). Ungdom er faktisk veldig konservative; skal de først gjøre Shakespeare, skal de gjøre det til gangs!
Jeg lar mine elever se begge de nevnte filmversjonene, men selvsagt først etter at vi har lest den originale teksten. De siste 11 årene har jeg gjennomført dette opplegget med mer enn 13 klasser, og alltid er resultatet det samme: de aller fleste får svært mye ut av dette stoffet. Det finnes både små og store roller i Romeo and Juliet. Vi dramatiserer scenene vi kaller fest-scenen, balkong-scenen, kamp-scenen og slutt-scenen. Her finnes alle slags roller, både små og store, så hver enkelt elev kan finne sin egen nisje. Det som først overrasket meg – og faktisk fremdeles overrasker meg – er at så mange ungdomsskoleelever tar dette stoffet dønn seriøst. Ikke bare dreier dette seg om den store, fordums mester S., nei; det er like aktuelt å snakke om “Romeo og Julie-skjebner” rundt omkring i verden i dag. Dessverre finnes det mange av dem; kanskje det er nettopp derfor stykket fremdeles kjennes aktuelt (til og med blant ungdom)??
Eg likte dette innlegget (fordi eg er enig - he-he). Ein kan berre utvikle noko godt når ein har eit aktivt forhold til stoffet sjølv. Eingong eg hadde den same klassa i norsk og engelsk, dreiv vi med Hamlet i begge faga, litt på norsk og litt på engelsk, dramateori og dramatisering, nærlesing og tolking. Og til alt hell kunne vi avslutte prosjektet med å sjå ei knalloppsetjing av stykket på Oslo Nye Teater! Dette gjekk godt nettopp fordi eg var tent på stykket.
Gratulerer!! Jeg må si jeg er veldig imponert over at du får ungdomsskoleelever til å gå inn for Shakespeare med liv og lyst - jeg har bare gode minner om min norsk- og engelsklærer på ungdomsskolen, men kan overhodet ikke se for meg at hun skulle få klassen min med på å lese Shakespeare! (Og vi gikk vel for å være den stort sett "enkle" klassen å undervise på det klassetrinnet, tror jeg - vi spilte stort sett på lag med lærerne vi hadde. I motsetning til enkelte parallellklasser...) Det må være flott for elevene dine å ha en så entusiastisk lærer - ekte entusiasme er gull verd!!!
Ha ha, mine elever synes selvsagt til tider at jeg er nerdete og rar og at jeg har “merkelig/spesiell” smak når det gjelder både litteratur og andre tema vi tar et dypdykk i – tross alt, disse adjektivene er for evig og alltid knyttet opp til oss lærere ;) Det som er så utrolig herlig med ungdom, er at de til tider ikke greier å la være å vise sitt engasjement… DA kan læreren stå der foran kateteret, med et nesten usynlig smil om munnen, og vite at nettopp hun har påvirket disse ungdommene ;)
Og det er på grunn av slike gylne øyeblikk det er så morsomt å være ungdomsskole-lærer selv om det er krevende, og det er fordi man er klar over denne påvirkningskraften, at man går inn i klasserommet med ydmykhet. Vel fortjent påskeferie til alle lærere og andre! :)
Snakker du om bøker som skal leses på engelsk av elever i grunnskolen? I så fall må du jo ta hensyn til både engelskkunnskaper og leseferdighet, og da er vel både fantasy og ungdomsbøker aktuelle. Barne- og ungdomsbøkene til Roald Dahl er bra, og hans noveller for voksne er korte, makabre og underholdende!
Har du lest "My son, my son" av Howard Spring? Jeg leste første kapittel på realskolen, og ble fristet til å lese hele boken. Her møter en det tidløse problemet med å oppdra etterslekten, gi dem alt som en selv ikke hadde under oppveksten, og se dem vokse opp til bortskjemte troll. To venner, en engelsk og en irsk, tar nesten livet av hverandre i konflikten mellom de to land. Og etter første verdenskrig, når en arbeidsløs og desperat hjemkommen soldat slår en mann i hjel for å stjele fra ham, blir han hengt for mord. Samtidig som han tidligere ble gitt en medalje for å drepe hundrevis av motstandere under krigen. Boken er blitt filmet, og ble i 1977 laget til en TV serie av BBC.