Dag Solstads sko er så veltråkkede at de ikke kan gå feil. Alt han skriver blir til gull. Meninger som i andres penn ville ha blitt banale blir hos Solstad både ekte og komiske. Dag Solstad föles på en måte som den norske Roth. Mye av det samme, men alltid i mindre skala. Mer hverdagslig og norsk, kan du si. Hovedpersonen er ikke den store anerkjente forfatteren, men den lille, smått selvhöytidelige lektoren. Han plages ikke av testikkelkreft, men av en vedvarende hoste. Han har ingen unge elskerinner å handskes med, men en og annen trasig far-sönn relasjon som spöker.
I 17. Roman möter vi igjen hovedpersonen fra ”Ellevte roman” (1992) Björn Hansen har värt i spjelet for bedrageri og skattesvindel og har pga dette har kuttet kontakten med alle han engang kjente. Etter endt soning starter han opp på nytt, blandes inn i tvilsomme affärer og pensjonenrer seg i planlagt tid. Han tar opp kontakten med sönnen han ikke har sett på 20 år og tar initiativ til et besök hos sönnens familie, som ender med flukt.
Alle disse hendelser, väre seg innenfor eller utenfor lovens rammer, virker som hendelser andre har slengt etter vår hovedperson. Aldri noe han selv har valgt eller bestemt seg for å delta i. Som et uskyldig lövetannfrö föres han rundt med vinden. Litt kriminallitet der, litt fruktimport her. Oisann nå er vi på et tog til Bö og der bor jo jammensann vår sönn. Som om verden er scener og kulisser bygd opp rundt Björn Hansen og han selv er den viktigste brikken i et veldig stort og merkelig spill. En vennlig og hverdagslig verson av prossessen. Eller livet, da, som man også kan lese det som. Man har jo sjeldent kontroll selv når man har det. Ens horisont er så trivelig när og konsekvensene er alltid for mange for å holde rede på.
Dag Solstad er så himla bra. Nok en mannlige, norsk og middelaldrig forfatter med luftig, kröllet sveis. Og så bra, så bra, så bra. Kvalitet i hver en kröll
Viser 7 svar.
Jeg er nettopp ferdig med boka, og her er min omtale:
Bjørn Hansen er forhenværende kemner på Kongsberg. For noen år tilbake begikk han en forbrytersk handling. Etter en trafikkulykke lot han som han var lam og rullestolavhengig. Planen var å leve et liv uten noen krav. Og hadde det ikke vært for at hjemmehjelpen tok ham på fersken, ville livet kunne ha fortsatt nettopp slik. I stedet ble han avslørt som forsikringssvindler, trygdemisbruker og dokumentforfalsker ...
Dommen på 3 1/2 år er for lengst sonet, og Bjørn Hansen har etter dette meldt seg fullstendig ut av sitt tidligere liv. Mens han satt inne, mottok han konsekvent ingen besøk, og han returnerte alt han fikk av private brev. Der det ikke var opplysninger om noen avsender, lot han være å åpne brevene, som samlet seg opp i årenes løp. Men var han ensom? "Han hadde ingen venner, fastslo han. Men han hadde jo bøkene. Det hadde vært verre om det hadde vært omvendt." Og nokså lakonisk omtaler han de fraværende visittene mens han satt inne som "Takk skal dere ha for at dere ikke trengte dere på når jeg trengte det som minst." Saken er at Bjørn Hansen skammer seg dypt. Han skammer seg så inderlig over avsløringen av ham som forbryter. Og fordi han skammer seg så dypt, klarer han ikke å ha noe med andre mennesker å gjøre. Alt som har med følelser å gjøre, forsøker han å utradere fra sitt liv.
Opp gjennom årene har det dumpet et og annet brev ned i postkassen hans. Disse er fra hans eneste sønn. Dersom Bjørn Hansen hadde åpnet brevene underveis, ville han fått vite at sønnen skulle gifte seg, at han hadde fått et barnebarn etc. Men først da barnebarnet Wiggo er rundt elleve år gammel, og Bjørn Hansen er blitt pensjonist, finner han det for godt å gjenopprette forholdet til sønnen. Om ikke annet så for barnebarnets skyld ...
Utrustet med Kierkegaars "Sykdommen til Døden" som reiselektyre, setter han seg på toget til Bø, der sønnen og hans familie bor. Vel fremme i Bø gjenforenes den bortkomne far med sin sønn og hans kone. Og deretter følger vi Bjørn Hansen og hans tanker om det han ser - tidvis så kostelig og fornøyelig at latteren mer enn en gang løsnet mens jeg hørte meg gjennom lydboka. Og jeg måtte finne frem til passasjene i papirutgaven av den for å lese disse om igjen. Som dette på side 85, der Bjørn Hansen ser seg rundt i sønnens hjem og forsøker å finne ut mer om hvor han står i livet:
"Det kunne bety at forretningen (ennå) ikke gikk så godt at han hadde råd til å eksellere i innredningen av et moderne hjem, tilpasset hans (og hans kones) drift mot moderne design, men måtte nøye seg med en solid småborgerlig utstråling i egen stue.
Men kjøkkenet var blitt moderne. Kjøkkenets lyse modernitet sto i påtakelig kontrast til stuas usikre og tungt flyktige tilstedeværelse. Kjøkkenet med alle dets moderne kjøkkenmaskiner og teknologiske innretninger, med dets åpne peis, dets krom og stål, og med en arbeidsbenk i marmor midt på gulvet, oppfylte åpenbart alt det ekteparet Korpi Hansen/Nielsen ønsket å fremstå som. Alt dette må ha kostet en formue, tenkte Bjørn Hansen, den forhenværende dømte forsikringssvindler, som overhode ikke hadde peiling på hva et moderne kjøkken kostet i dag. Konstrasten til stua var enorm. Det tydet på at også stua skulle gjennomgå en tilsvarende forvandling en dag. Når de fikk råd til det. Når optikerforretningen endelig ble den gullgruve den var anlagt til å bli. Da skulle forvandlingen skje, og Peter Korpi Hansen og hans kone Thea Nielsen rykke opp i den designklasse de så avgjort hørte hjemme i. Helt riktig hadde de valgt kjøkkenet først. Kjøkkenet først, og dernest stua. Det vitnet om stil. Den som velger stua først, og lar kjøkkenet være som det er, kanskje i årevis, mangler stil. På en eller annen måte måtte Bjørn Hansen innrømme at han satte pris på at sønnen og hans kone hadde denne stilen, som egentlig ikke angikk ham. Ikke i det hele tatt, men det angikk åpenbart sønnen og hans kone, og da kjente han det som en lettelse at de hadde stil."
Det er denne evnen til å observere og deretter sarkastisk og ironisk å nedfelle dom over det som blir observert, som jeg liker så godt ved Solstads bøker. I "17. roman" fornekter han seg ikke. Hovedpersonen i boka - Bjørn Hansen - er både følelsesmessig avstumpet og ubehjelpelig. Han klarer ganske enkelt ikke å forholde seg til sine egne eller andres følelser, eller sagt på en annen måte: skyld- og skamfølelsen kommer fullstendig i veien når han er sammen med andre mennesker. Da er det enklere bare å flykte ...
Tidligere har jeg hørt Dag Solstad som oppleser av sin egen bok, og jeg var sånn passelig begeistret. Denne gangen elsket jeg at det nettopp var ham som leste. Boka fortjener etter min mening terningkast fem!
Jeg leste denne boka under en togtur i helga. Valget falt på 17. roman fordi jeg visste den blant annet omhandlet en togreise – takk Hans Olav Brenner i (det tidligere) Bokprogrammet! Må si jeg koste meg stort. Av og til forskrekket jeg medpassasjerer med mine ufrivillige knis, det er umulig å stålsette seg mot Solstads formuleringer og språklige finurligheter!
Bjørn Hansen er en plaget mann, med både mye gjort og ugjort i livet. Aller helst vil han vel forsvinne, men stadig vekk er det ett eller annet andre mennesker ønsker fra ham. I tiden etter fengselsoppholdet holder han seg unna familien, mens han samtidig pleier omgang med tidligere medfanger. Trolig gjør han dette fordi det er det enkleste. Etter at han blir pensjonist, derimot, bestemmer han seg for å ta opp kontakten med sønnen igjen.
For en bokelsker er det et sympatisk trekk at det som virkelig opptar Hansen, midt oppe i alt det andre som skjer ham, er litteraturen. Da Bjørn Hansen måtte i fengsel, var det bare bøkene han ønsket å beholde. Nå når han er ute igjen, er det fremdeles litteraturen han søker til.
Selv om Hansen til tider prøver å analysere seg selv og finne ut av hvorfor han har handlet som han har gjort, kommer han til kort. Det virker som han ikke selv forstår fullt ut hvem han egentlig er.
For når jeg beskjeftiger meg med meg selv og mitt liv på denne måten så beskjeftiger jeg meg jo med det uendelige i det endelige. Eller kanskje i det uendelige i det endelige.
Kanskje er det sånn for oss alle? Jo visst kjenner vi oss selv, samtidig mister vi en del av bildet når vi ikke forholder oss til hvordan de som er nær oss ser på oss..
Bjørn Hansen er en betrakter. Han analyserer hendelsene og menneskene rundt seg på sin egen måte. Tankerekken han har rundt svigerdatteren og hennes innflytelse på sønnen er fornøyelig. Likeså er Hansens tanker rundt dette med gener og rundt sønnens sosiale innsikt… Jeg må innrømme at jeg lo høyt da hovedpersonen spurte Thea: ”Er du sjuksköterska?”. Hansen tenker mye og gir andre mennesker tanker og kvaliteter, uten på noen måte å vite noe om disse. Handlingen foregår inne i Hansens hode og det er hele tiden hans tolkninger vi lesere må forholde oss til.
Jeg likte denne boka godt. Ikke bare på grunn av handlingen ,som både er morsom og trist, men faktisk mest på grunn av Solstads uttrykksmåte. Det er artig når forfatteren selv kommenterer det som skjer og når han velger å skrive i forskjellig tempus:
Han hadde ankommet Bø i Telemark. Bjørn Hansen stiger møysommelig av Sørlandsbanen..
En slik blanding av verbtid ville ført til en rød strek i en ungdomsskoleelevs tekst. Hos Solstad, derimot, fornøyer det og gjør i alle fall denne leseren enda mer skjerpet.
Jeg har ikke noe problem med å anbefale denne boka for andre bokelskere. Her kommer vi bokelskere til dekket bord. Eller, for å si det med Bjørn Hansen/Dag Solstad:
Voilà, som man sier i den klassiske skjønnlitteraturen.
Eg hadde også denne boka som reiselektyre no i veka. Denne vesle flisa av ei bok er eit godt val, både med tanke på innhald og vekt. (For nokre veker sidan hadde eg med Middlemarch på tur - 1,4 kg og 900 sider, den tok litt for mykje plass i reiseveska)
Manglar framleis 30 sider på å lese den ferdig, men det skal det nok bli ei råd med før veka er omme.
Jeg kjøpte denne boka i dag, og gleder meg stort takket være anmeldelser i fra Rose-Marie og deg. Voilà jeg føler meg priviligert som får lov til å være en del av dette forumet.
Ingen tvil, den må jeg se å få lest skjønner jeg. Rett på skal leselista med en gang.
Herlig bokomtale! Du gir meg lyst til umiddelbart å lese boka om igjen! ;-)
Ja, Solstad er spesiell...det er mange tråder på han her, og flere på denne romanen også. Dumt ikke alt blir samlet på ett sted, av samme forfatter eller samme roman. Jeg blogget litt på den romanen.