Med tre sønner (store nå) med lese- og skriveproblemer vet jeg at skolen har noe av "skylden". Våre gutter skulle få et lettere liv ved å lære å dele opp ord. Om det har fungert etter hensikten er jeg noe usikker på. Men det var godt ment....
Viser 2 svar.
Å dele ord inn i stavelser eller dele opp sammensatte ord gjør ordet lettere å lese, spesielt for dem med lese-og skrivevansker. Når dette blir tatt opp her tror jeg vi alle er enige om at det ikke er den gruppen vi er "ute etter";) Nei, det er alle de andre, en stor del av det norske folk, uten spesielle lese-og skrivevansker som ikke vet bedre, ikke har lært dette, eller evt har avlært dette pga for eks engelsk innflytelse.
I Bergen har vi/hadde (usikker på om det fortsatt eksisterer)et firma som kalte seg "Bergen flytningsbyrå", har selvfølgelig ikke noe med særskriving å gjøre, men det er veldig sært,hehe. Men her sitter de jo også på kaffen/ vaskemaskinen og ligger fra seg ting overalt, ungene sier de har mast (mistet) både det ene og det andre, så det er kanskje ikke så rart allikevel;)
Ja, det er mye som har vært (og er) godt ment i skolen, men som senere har vist (og viser) seg å ikke være så lurt allikevel.
Kanskje man kan lære å skrive kurs på skrivekurs?